Khamis, 30 Ogos 2018

Pas pengangkutan awam RM100 akan dibentangkan ke kabinet pada September



Pas pengangkutan awam RM100 akan dibentangkan ke kabinet pada September

Cadangan untuk melaksanakan pas pengangkutan awam berjumlah RM100 akan dibentangkan ke Kabinet pada September depan, kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke.

Jelas beliau, kertas mengenai inisiatif itu sedang disiapkan untuk diberikan kepada jemaah menteri tetapi pelaksanaannya terpulang kepada kerajaan.

Pas pengangkutan awam ini aadalah antara manifesto kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Bagaimanapun pada 1 Jun lalu Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook berkata, keputusan itu terpaksa diambil kerana menyebabkan kesan kewangan yang besar menerusi penyediaan subsidi oleh kerajaan.

Sehubungan itu, katanya, kementerian akan membawa perkara berkenaan untuk dibincangkan pada mesyuarat Kabinet bagi eneliti mekanisme bersesuaian.

Siew Fook dalam kenyataan itu menejlaskan ketika pakatan menjadi pembangkang PH tidak mempunyai capaian kepada perangkaan sebenar dan maklumat berkaitan untuk memberi jangkaan lebih tepat mengenai jumlah subsidi yang perlu diperuntukkan.

Selepas kemenangan PH dan membentuk kerajaan,mendapati penyediaan pas perkhidmatan awam tanpa had dengan nilai RM100 itu kelak, bakal menyebabkan implikasi kewangan yang besar, susulan perangkaan dan maklumat berkaitan diperoleh dengan tepat.

Tiada ulasan: