Khamis, 30 Ogos 2018

Kes MEIO: SPRM temui wang tunai US$6.3 juta, RM900,000

THE MALAYSIAN TIMES
 


PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menemui wang tunai berjumlah US$6.3 juta dan RM900,000 yang dipercayai melibatkan penyelewengan dana kerajaan berikutan siasatan terhadap Jabatan Penyelidikan Jabatan Perdana Menteri (JPM) atau dipanggil Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO).

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Seri Azam Baki berkata wang tunai itu ditemui di beberapa lokasi termasuk di kawasan kediaman dan pejabat susulan penahanan lapan individu termasuk bekas ketua pengarah MEIO, seorang timbalan pengarah di sebuah jabatan dan tujuh Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD).

Beliau berkata individu kesembilan berkaitan siasatan MEIO ditahan di Kelantan semalam yang merupakan ahli perniagaan yang mempunyai taraf penduduk tetap di United Kingdom.

“Rampasan wang tunai terbesar (berkaitan siasatan MEIO) yang melibatkan ahli perniagaan tersebut di satu kondominium di Cyberjaya yang disewa khas,”” katanya dalam sidang media di ibu pejabat SPRM di sini, hari ini.

Dalam sidang media itu, wang tunai tersebut dan bagasi yang dipercayai tempat menyimpan wang tersebut turut dipamerkan.

Azam berkata ahli perniagaan berumur 47 tahun dan bergelar Datuk itu menetap di United Kingdom dan berada di Kelantan atas “sebab tertentu”.—Bernama

Tiada ulasan: