Selasa, 31 Julai 2018

Bekas menteri mahu 'tanam' saman telur penyu

 
   
Bekas menteri pembangunan luar bandar Datuk Seri Ismail Sabrina Yaakob dalam proses menyelesaikan samannya terhadap Sabah Publishing House Sdn Bhd dan editor Daily Express berhubung laporan telur penyu dua tahun lalu.

Naib presiden Umno itu memfailkan saman berkenaan berhubung tiga artikel yang disiarkan Daily Express yang mendakwa telur penyu dihidangkan kepada beliau di sebuah majlis Umno di Sabah pada 2015.

Peguam Samsinaralia Sahar yang mewakili Ismail memaklumkan perkara itu kepada wartawan selepas beliau menyertai peguam Bhag Singh yang mewakili penerbitan berkenaan untuk pengurusan kes.

Susulan itu Pesuruhjaya Kehakiman Darryl Goon menetapkan 24 Ogos sebgai tarikh seterusnya untuk penyelesaian kes.

"Kami sedang melihat untuk menyelesaikan kes secara baik," kata Samsinaralia.

Dalam samannya pada Mac tahun lalu, Ismail, antara lain mendakwa artikel berkenaan menggambarkan beliau mengabaikan tanggungjawab dan tidak menghormati Akta Perlindungan Hidupan Liar 1967.

Sabah Publishing House, dalam pembelaannya, mendakwa artikel berkenaan tidak memberi gambaran salah dan menafikan ia dibuat atas niat jahat terhadap menteri berkenaan serta mencabar Ismail mengemukakan bukti dakwaannya.

Tiada ulasan: