Rabu, 20 Jun 2018

Harga jalur lebar sepatutnya turun 25% menjelang akhir tahun, kata Gobind

Harga jalur lebar sepatutnya turun 25% menjelang akhir tahun, kata Gobind 
Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo menjangkakan penurunan harga jalur lebar akhir tahun ini.– Gambar fail The Malaysian Insight,
 
HARGA jalur lebar di negara ini dijangka turun menjelang akhir tahun ini.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo berkata, penurunan akan dibuat sekurang-kurangnya 25% berikutan pelaksanaan Harga Akses Standard Mandatori (MSAP) yang dikuatkuasakan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) pada 8 Jun tahun ini.

"Pihak terbabit kini sedang mengadakan perbincangan komersil untuk memuktamadkan harga runcit," katanya kepada pemberita di Kementerian Komunikasi dan Multi media di Putrajaya hari ini.

Beliau berkata proses itu dijadualkan siap pada Julai atau Ogos dan selepas itu, harga pakej jalur lebar baharu yang lebih rendah dijangka akan diberikan kepada pengguna.

Beliau juga berkata SKMM telah menjalankan semakan MSAP tahun lalu dan menyemak semula harga yang sepatutnya sudah berkuatkuasa pada 1 Januari tahun ini.

"Bagaimanapun semakan semula harga tidak dilaksanakan kerana Telekom Malaysia (TM) memohon kepada SKMM untuk mempertimbangkan beberapa komponen harga.

"Keputusan untuk menyemak harga bagi jalur lebar kemudiannya ditangguhkan sementara menunggu pertimbangan Menteri Komunikasi dan Multimedia," katanya.

Gobind berkata, ia merupakan pendapatnya bahawa semakan semula harga akan membawa kepada pengurangan harga runcit jalur lebar, perlu dilaksanakan dan dikuatkuasakan

"Saya juga telah mengumumkan bahawa kerajaan akan mempertimbangkan untuk mengiktiraf akses internet sebagai hak asasi manusia di Malaysia, walaupun setakat mana, jika dapat dilaksanakan, hak perlembagaan.

"Ini sebagai pengiktirafan bahawa perkhidmatan jalur lebar adalah penting untuk transformasi negara kita menjadi ekonomi digital dan untuk memastikan semua rakyat Malaysia mempunyai akses kepada maklumat," tambah Gobind.

Mengenai kelajuan jalur lebar, Gobind berkata beliau juga menyasarkan untuk mempercepatkan kelajuan jalur lebar seperti negara jiran tetapi ia tidak sepatutnya berhenti di sana.

"Kita harus menjadi negara di mana negara-negara lain mendapatkan inspirasi untuk meningkatkan kelajuan jalur lebar mereka," katanya.

Tiada ulasan: