Khamis, 19 April 2018

Risda harap kerajaan benar pekebun tanam ketum

 
Pengerusinya berkata tanaman ketum boleh meningkatkan lagi pendapatan pekebun kecil ekoran nilai perubatan tinggi yang diiktiraf pakar luar dari India dan Amerika Syarikat.





LANGKAWI: Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) akan meneruskan lagi usaha meyakinkan kerajaan untuk membenarkan pekebun-pekebun kecil di negara ini menjalankan usaha penanaman ketum.

Pengerusinya, Datuk Zahidi Zainul Abidin hari ini berkata penanaman ketum boleh meningkatkan lagi pendapatan pekebun kecil ekoran nilai perubatan tinggi yang diiktiraf pakar luar dari India dan Amerika Syarikat.

“Kita sudah mengemukakan permohonan kepada Pusat Racun Negara. Mereka akan proses (permohonan ini) dan InsyaAllah mereka dapat meluluskannya,” katanya selepas program penyampaian sumbangan kepada pekebun kecil dan pemandu teksi Langkawi hari ini.

Di bawah permohonan ini, beliau berkata pekebun kecil yang terlibat perlu dilesenkan sebelum boleh menjalankan penanaman ketum ini dan pengawalan akan diterajui Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) bagi membendung sebarang penyalahgunaan hasil tanaman itu

“Agenda kita (Risda) adalah menuai daun dan dijual untuk penyelidikan perubatan, bukannya untuk dijadikan air ketum atau penyalahgunaan lain. Jangan salah faham,” katanya.


Tiada ulasan: