Isnin, 30 April 2018

PERSAWAT DISABOTAJ : MAHATHIR BERBOHONG




Tun Dr Mahathir Mohamad menipu, itu barangkali kesimpulan yang boleh diperkatakan apabila Siasatan Lembaga Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) mendapati tiada unsur sabotaj terhadap pesawat peribadinya.

Ia ekoran tuduhan bekas Perdana Menteri itu kononnya pesawat yang sepatutnya dinaiki dari Subang ke Langkawi pada Jumaat disabotaj pihak tertentu.

Pengerusi CAAM, Datuk Seri Azharuddin Abdul Rahman, berkata ia sebaliknya berpunca daripada masalah teknikal kecil dan rutin, iaitu kebocoran tayar sebelah kiri pesawat berkenaan.

Sehubungan itu, Azharuddin berkata, tuduhan sabotaj terhadap pesawat adalah sangat serius dan boleh memberi kesan kepada reputasi industri penerbangan Malaysia dan negara secara keseluruhannya terutama ketika tempoh sensitif seperti menjelang Pilihan Raya Umum (PRU).

“Secara moralnya, adalah salah untuk membuat tuduhan liar demi kepentingan politik,” katanya dalam satu kenyataan, pada Sabtu.

Sebelum ini, Mahathir yang bertanding di Parlimen Langkawi, mendakwa pesawat yang sepatutnya membawa beliau ke Langkawi untuk menghadiri majlis minum petang bersama komuniti Cina dan India di pulau berkenaan disabotaj oleh pihak tertentu.

Mengulas lanjut, Azharuddin berkata, pesawat Bombardier Challenger CL60 yang berdaftar di bawah Malta 9H-VFD dan dikendalikan oleh Vista Jet Limited, dilaporkan tidak dapat berlepas dari Subang ke Langkawi.

Selepas dimaklumkan mengenai masalah berkenaan, Azharuddin berkata pihaknya membuat siasatan terperinci meliputi pengesahan dokumentasi pesawat, pemeriksaan fizikal pesawat serta temubual dengan juruterbang dan kakitangan penyelenggaraan pesawat itu.

“Semakan daripada log teknikal VistaJet di halaman bernombor 55778, ada catatan oleh VistaJet pada 27 April 2018 menyatakan bahawa ada kebocoran angin daripada tayar hadapan sebelah kiri.

Bagaimanapun, penggantian tidak dapat dilakukan kerana tiada tayar ganti.

“Kami juga melakukan pemeriksaan tayar kiri roda hadapan yang berpadanan dan disahkan seperti dilaporkan kakitangan penyelenggaraan pesawat,” katanya.



Tiada ulasan: