Khamis, 1 Mac 2018

'Semua cawangan Umno kini didaftar secara automatik?'

DETIK DAILY

 
 
Pendaftar Pertubuhan (ROS) diminta memberikan penjelasan sama ada Umno kini didaftarkan secara automatik berikutan tempoh lanjutan selama 18 bulan bagi parti itu mengadakan pemilihan telah berakhir semalam.

Perkara itu dibangkitkan Sekretariat Pakatan Harapan (HARAPAN) Datuk Saifuddin Abdullah dalam menyokong kenyataan dibuat peguam Mohd Haniff Khatri Abdulla, malam tadi.

"Umno tidak boleh melanjutkan pemilihan cawangannya melebihi 18 bulan. Tempoh lanjutan itu telah berakhir semalam untuk cawangan-cawangannya. Oleh itu, ROS tidak boleh melanjutkannya lagi.

"Saya rasa ada kecuaian dalam pengurusan Umno apabila mereka memutuskan untuk menangguhkan pemilihan majlis tertinggi mereka (hingga akhir tahun ini)," kata Saifuddin

Pemilihan Umno diadakan setiap tiga tahun namun di bawah perlembagaan parti itu, ia boleh ditangguhkan selama 18 bulan.

Pemilihan parti itu dibuat di peringkat cawangan diikuti bahagian dan jawatan majlis tertinggi.

Haniff semalam menyatakan kemungkinan berlaku krisis perlembagaan Umno berikutan cawangan parti itu tidak berdaftar selepas tarikh akhir untuk mengadakan pemilihan mereka berakhir semalam.

 
Peguam yang pernah mewakili bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam beberapa kes itu berkata sekiranya perkiraanya betul, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak boleh dipilih sebagai presiden Umno pada 19 April dan memimpin parti itu dalam pilihan raya umum.

Tiada lagi penangguhan

Beliau berkata mengikut laporan Umno Online bertarikh 31 Mei 2013, semua cawangan Umno akan mengadakan pemilihan mereka antara 15 Julai dan 31 Ogos 2013.

"Ini bermakna mengikut Perkara 18.2 Perlembagaan Umno dalam perenggan 3 (c), pemilihan cawangan sepatutnya diadakan paling lewat pada 31 Ogos 2016," katanya.

Bagaimanapun, beliau berkata Najib sebagai presiden parti mengumumkan pada 26 Jun 2015, bahawa pemilihan parti yang dijadualkan pada 2016 akan ditangguhkan selama 18 bulan.

Oleh itu, sekiranya dikira dari 31 Ogos 2016, tarikh akhir mengadakan pemilihan adalah pada 28 Februari iaitu semalam, kata Haniff.

Haniff juga tidak bersetuju dengan Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dalam satu kenyataan bertarikh dua hari lalu yang mengatakan pemilihan parti akan diadakan pada 19 April 2019. Ini dikatakan setelah mendapatkan kelulusan daripada ROS.

Peguam itu berkata mengikut undang-undang, ROS tidak boleh melanjutkan pemilihan cawangan parti itu lagi.

"Ini melanggar Perkara 10.16 Perlembagaan Umno dan ROS tidak mempunyai kuasa untuk memberi lanjutan tambahan atau mengabaikan peruntukan ini dalam perlembagaan Umno," katanya.

Oleh itu, beliau meminta Umno dan ROS memberikan penjelasan mengenai peruntukan untuk melanjutkan pemilihan Umno sehingga 2019.-Mkini 
 
 

Tiada ulasan: