DETIK DAILY
Oleh: Abdul Muein Abadi
Apakah kebaikan dan keburukan Manifesto Pakatan Harapan (PH)? Adakah
keburukannya mengatasi kebaikan? Berikut analisis baik buruk Manifesto
PH kepada kuasa dan geopolitik negara kita.
Kerangka analisis yang
digunakan ialah gabungan antara ‘Political Order’ oleh sarjana Francis
Fukuyama, ‘Bureaucratic Politics’ oleh Morton Halperin, Priscilla Clapp,
serta Jarel Rosati, dan juga ‘Realist Theory of State Action’ oleh
Mastanduno, Lake, dan Ikenberry.
Fokus analisis adalah pada tujuh
janji dalam Manifesto PH yang terkandung dalam dua teras utama iaitu
Teras 2: Mereformasi Institusi Pentadbiran dan Politik serta Teras 5:
Membina Malaysia yang Inklusif, Moderat dan Gemilang di Persada Dunia.
1. Di bawah “Janji 12: Menghadkan tempoh perkhidmatan Perdana Menteri
dan menstruktur semula Jabatan Perdana Menteri”, PH jelas mengusulkan
pengurangan kuasa Eksekutif yang berpusat di tangan seseorang Perdana
Menteri. Tempoh jawatan Perdana Menteri dihadkan kepada dua penggal dan
tidak dibenarkan memegang jawatan menteri lain, terutamanya jawatan
Menteri Kewangan.
Secara positifnya langkah ini mampu menggilap
bakat-bakat baru dalam mengambilalih teraju kepimpinan dan menghalang
pemusatan kuasa di tangan seseorang individu.
2. Walau
bagaimanapun, dalam konteks Malaysia sebagai negara kecil yang sedang
meningkat naik dan sentiasa terdedah kepada pelbagai risiko luaran,
struktur sebegini berkemungkinan menggugat potensi dan visi yang cuba
dibawa oleh seseorang Perdana Menteri dalam tempoh jangka masa panjang.
Seperti mana kajian Fukuyama dalam dua jilid karya beliau, iaitu ‘The
Origins of Political Order’ dan juga ‘Political Order and Political
Decay’, kerajaan yang kuat adalah prasyarat pertama dalam mewujudkan
Order Politik yang stabil dan berdaya maju.
3. Meskipun
demikian, Fukuyama turut mengajukan bahawa sesebuah kerajaan juga
mestilah berakauntabiliti (boleh dipertanggungjawabkan) dan akur pada
kedaulatan undang-undang. Dalam konteks ini, Janji 12 Manifesto PH
turut diimbangi oleh Janji 16 ‘Mengembalikan wibawa institusi parlimen’
dengan “memperkenalkan semula Akta Perkhidmatan Parlimen 1963, dengan
penambahbaikan dalam perkara-perkara tertentu agar akta tersebut sesuai
dengan cabaran zaman moden”.
4. Risiko persaingan dan
perseteruan antara kementerian seperti mana yang digariskan dalam
‘Bureaucratic Politics’ juga berkemungkinan tercetus susulan
penstrukturan semula JPM. PH berjanji bahawa “tanggungjawab lain [JPM]
akan diturunkan kepada kementerian-kementerian yang bersesuaian” di
samping “Mengurangkan bilangan agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri
dengan cara memindahkan seberapa banyak agensi yang mungkin ke
kementerian yang berkaitan”.
Positifnya, autonomi sesebuah kementerian
mungkin meningkat, namun ia berkemungkinan membangunkan visi tersendiri
yang berbeza dengan kepimpinan tertinggi, di samping risiko persaingan
antara kementerian.
5. Janji 18: Mewujudkan mekanisme pembiayaan
politik yang berintegriti turut mempunyai pro dan kontra kepada kuasa
dan geopolitik kita. Prinsip-prinsip utama Akta tersebut tersebut
ialah: Parti-parti politik yang layak akan menerima pembiayaan tahunan
daripada kerajaan mengikut formula yang telus dan konsisten; Semua
sumbangan politik mestilah daripada sumber yang boleh dikenalpasti.
Parti-parti politik mesti menghantar laporan kewangan yang telah diaudit
pada setiap tahun; Parti-parti politik tidak boleh memiliki aset yang
melebihi RM1 billion; Syarikat-syarikat milik kerajaan tidak dibenarkan
membuat sumbangan politik. Secara positifnya, Akta Kawalan Pembiayaan
Politik ini sememangnya menjamin ketelusan dan kebebasan pendanaan
politik, sekaligus menepis kecurigaan ‘ancaman dana asing’ dan ‘sabotaj
pihak luar’. Walau bagaimanapun, mekanisme agihan pembiayaan politik
daripada kerajaan kepada parti politik perlu diperhalusi lebih lanjut
agar pelbagai bantahan dan perpecahan antara parti politik dapat
dielakkan.
6. Dalam aspek ketenteraan dan pertahanan pula, “Janji
20: Menjadikan Angkatan Tentera Malaysia dan pasukan Polis DiRaja
Malaysia sebagai sebuah pasukan yang dihormati dan disegani” perlu
diperhalusi. Janji PH memberikan “sokongan kewangan dan prasarana yang
selayaknya kepada kedua-dua komponen penting keselamatan negara ini” di
samping “menjalankan perbincangan dan kajian terperinci dengan kedua-dua
pasukan untuk mengenalpasti keperluan peralatan, persenjataan dan
latihan termoden yang diperlukan” memberikan isyarat yang positif.
Langkah ini memberikan lebih banyak kuasa dan autonomi kepada angkatan
tentera dan polis Malaysia dari segi agihan peruntukan dan pemerolehan
aset – khususnya dalam kes pembelian pesawat tempur pelbagai fungsi
(MRCA) TUDM yang telah tertangguh lebih 10 tahun.
7. Walau
bagaimanapun, Janji 27 PH yang bakal memansuhkan Akta Majlis Keselamatan
Negara (MKN) 2016 bakal menjejaskan kesepaduan Majlis Keselamatan
Negara antara Perdana Menteri, Panglima ATM, Menteri Pertahanan, Menteri
Keselamatan Dalam Negeri, Ketua Polis Negara, Ketua Setiausaha Negara,
dan juga Menteri Komunikasi dan Multimedia pada masa krisis mahupun
konflik.
Struktur sebegini juga tidak efektif bagi menyokong Janji 58
PH, “Mempertahankan sempadan negara daripada pencerobohan, penyeludupan
dan pemerdagangan manusia” di mana naratif berikut telah diajukan:
Kapal-kapal asing dilaporkan bertapak di perairan Sarawak. Rakyat Sabah
pula terus bimbang tragedi Lahad Datu akan berulang. Negeri Perlis pula
telah menyaksikan tragedi Wang Kelian, iaitu di mana kubur mangsa
pemerdagangan manusia telah ditemui. Manakala di seluruh negara, masalah
penyeludupan barangan terus menerus tidak dapat dihentikan”.
8.
Meskipun demikian, Janji 58 PH turut mengajukan usul konkrit iaitu
“Menambah sumber dan kapasiti Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia”,
“melipatgandakan usaha diplomatik dan mempercepatkan rundingan bilateral
antara Malaysia dengan Indonesia dan Filipina”, serta “Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan memberi tumpuan dan keutamaan
kepada proses pengawalan sempadan negara dan seterusnya mengambil
tindakan tegas terhadap pihak-pihak yang melakukan kesalahan tanpa
mengira kedudukan”.
9. Dalam arena antarabangsa pula, Janji 59
dan 60 jelas menunjukkan PH masih berpegang pada
Liberal-Institutionalism antarabangsa (bukan Liberalisme agama). Jika
dalam hal-ehwal politik mereka meyakini ASEAN, OIC, Komanwel, dan PBB
(Hlm 152-154), dalam hal-ehwal ekonomi pula mereka berminat dengan OECD,
Bank Dunia, Open Government Partnership, Open Contracting Partnership,
Open Budget Initiative, dan sebagainya (Hlm 153).
10. Disebalik
kegagalan demi kegagalan ASEAN, OIC, dan PBB, Janji 59: “Memimpin usaha
menyelesaikan konflik Rohingya dan Palestin” menyaksikan PH mengusulkan
untuk “Mendepani usaha negara-negara serantau untuk menyelesaikan
konflik Rohingya di Myanmar, dan membawa konflik ini untuk penyelesaian
antarabangsa dengan suara yang lebih kuat” (Halaman 152). Demikian juga
PH “akan membawa suara Palestin dengan lebih aktif ke peringkat OIC dan
PBB agar penyelesaian muktamad dapat dicapai”.
11. PH perlu
memikirkan alternatif yang lebih ‘Realis’ dan berani seperti pakatan
dengan platform seperti D-8 negara Islam dan juga secara selektif
(terpilih) berasaskan kes dengan kuasa besar tertentu seperti China dan
Rusia dalam blok BRICS. Potensi Malaysia sebagai penghubung antara
Inisiatif ‘Belt and Road’ (OBOR/BRI) dan Pertubuhan Kerjasama Shanghai
(SCO) oleh China dengan Kesatuan Ekonomi Eurasia (EAEU) dan Pertubuhan
Perjanjian Keselamatan Kolektif (CSTO) oleh Rusia seharusnya diterokai
bagi mengimbangi NATO Amerika dan Kesatuan Eropah (EU) di peringkat
global dalam jangka masa panjang.
12. Cadangan ini juga agak
selari dengan Manifesto PH yang “mengalu-alukan kebangkitan Asia dan
akan meneruskan hubungan diplomatik dan ekonomi yang sihat dengan
menjalin hubungan baik dengan semua negara seluruh dunia berteraskan
prinsip berkecuali (non-aligned) (Hlm.154)” di samping “memposisikan
Malaysia sebagai kuasa pertengahan (middle power) yang berpengaruh”
(Hlm.155).
13. Ringkasnya, Manifesto PH memiliki kelebihan dari
segi pendemokrasian dan desentralisasi kuasa, namun ia agak terikat
dengan aliran paradigma Demokrasi Liberal dalam politik domestik dan
Liberal-Institutionalism dalam arena politik antarabangsa.
Penstrukturan semula JPM, pengurangan kuasa Majlis Keselamatan Negara
MKN, pemerkasaan Kementerian-kementerian, pengukuhan Parlimen, dan
pembiayaan parti politik sememangnya boleh melonjakkan indeks Demokrasi
negara, tetapi kurang efektif dalam membangunkan visi strategik negara
kecil seperti Malaysia. Sama-sama kita nantikan pula Manifesto Barisan
Nasional (BN) dan Parti Islam Se-Malaysia (PAS).
Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan