Selasa, 27 Februari 2018

PH Pahang bidas kebiadaban, budaya gengsterisme Umno Bahagian Pekan



PH Pahang bidas kebiadaban, budaya gengsterisme Umno Bahagian Pekan

Pakatan Harapan Pahang menolak sekeras-kerasnya kenyataan biadab ahli jawatankuasa Umno Bahagian Pekan, Abdul Rahim Yahya yang didakwa mengugut dan menghasut.

Zulkifli Mohamed

Ketua Penerangannya Zulkifli Ahmad berkata, kenyataan itu dikeluarkan semata-mata kebimbangan Umno dengan kehadiran Pengerusi PH Tun Dr Mahathir Mohamad dalam siri jelajahnya di beberapa daerah di Negeri Pahang esok.

“Amat jelas kenyataan dibuat bersifat mengugut dan menghasut untuk mengganggu kehadiran Tun Dr Mahathir dalam siri jelajah beliau ke daerah Pekan, Kuantan dan Chini.

“Kenyataan Abdul Rahim amat tidak bertanggungjawab dan merupakan satu cubaan untuk merosakkan ketenteraman dalam amalan demokrasi dan kebebasan bersuara di negara kita.

“Ia juga adalah manifestasi gengsterisme dan radikalisme yang berakar umbi dalam Umno-BN selama ini,” ujarnya dalam kenyataan hari ini.

Beliau mengulas kenyataan di buat AJK Umno Bahagian itu hari ini dipetik berkata, Umno Pekan memberi amaran kepada Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa terdapat rasa tidak puas hati terhadapnya di kawasan parlimen diwakili Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak itu.

Rahim berkata ramai pemuda di kawasan itu telah memberitahunya mengenai lawatan Mahathir dan mereka merancang melakukan “banyak perkara” lantas beliau berpesan kepada bekas perdana menteri itu agar membatalkan lawatannya ke kawasans itu esok.

Zulkifli yang juga Pengarah Komunikasi AMANAH berkata, PH tidak akan teragak-agak untuk mengambil sebarang tindakan yang sewajarnya ke atas mana-mana pihak yang sengaja untuk mencetuskan ketegangan dan mengganggu-gugat sistem demokrasi di negara ini.

“Pakatan Harapan juga sentiasa mendukung amalan demokrasi dan kebebasan bersuara yang sudah termaktub di dalam perlembagaan negara.

“Justeru itu, Pakatan Harapan sentiasa akan memastikan segala program dan aktiviti yang dianjurkan, selari dan tidak melanggar undang-undang negara,” ujarnya.

Dalam perkembangan sama turut dilaporkan kenyataan Pengerusi PH Pahang Datuk Fauzi Abdul Rahman yang turut membidas Umno Bahagian Pekan kerana mengeluarkan amaran terhadap Dr Mahathir.

Saya tidak nampak apa-apa sebab mengapa mereka begitu teruja dengannya. Ini adalah negara yang bebas.

“Sekiranya kamu benarkan gangsterisme untuk memerintah, maka parti lain juga boleh mencari samseng,” kata Fauzi seperti dilaporkan Malaysiakini.

Tiada ulasan: