Rabu, 21 Februari 2018

DAP Rebut Kawasan PAS : Aziz Bari Di DUN Paras Jaras, Rara Di Dusun Tua ?

 
 


Salah satu sebab pembahagian kerusi Pakatan Harapan (PH) Selangor masih gagal disepakati kerana DAP berebut kerusi dengan Amanah di dua kerusi DUN yang dimenangi PAS pada PRU 13.

Dua kerusi DUN yang diminati DAP itu adalah DUN Paya Jaras yang sebelum ini dimenangi oleh ADUN PAS, Mohd Khairuddin Othman dan DUN Razaly Hassan yang dimenangi ADUN PAS, Razaly Hassan.

Sumber melaporkan Dr Aziz Bari dijangka bakal bertanding di DUN Paya Jaras, manakala Young Syefura Othman atau dikenali sebagai Rara bakal diletakkan di DUN Dusun Tua.

Dr Aziz dan Rara merupakan Ahli Jawatankuasa DAP Selangor yang dilantik berdasarkan kouta Melayu.

Pada PRU 13, DAP meletakkan 15 calon di DUN Selangor dan kesemuanya menang, iaitu DUN Sekinchan (Ng Suee Lim), Kuala Kubu Baharu (Lee Kee Hiong), Teratai (Tiew Way Keng), Balakong (Eddie Ng Tien Chee), Seri Kembangan (Ean Yong Hian Wah), Kinrara (Ng Sze Han), Subang Jaya (Hannah Yeoh Tseow Suan), Bukit Gasing (Rajiv Rishyakaran), Kampung Tunku (Lau Weng San), Damansara Utama (Yeo Bee Yin), Sungai Pinang (Teng Chang Khim), Pandamaran (Eric Tan Pok Shyong), Kota Alam Shah (Ganabatirau Veraman), Teluk Datuk (Loh Chee Heng) dan Sungai Pelek (Lai Nyuk Lan).

Dengan tambahan dua kerusi yang dituntut DAP itu menjadikan parti itu bakal bertanding 17 kerusi DUN di Selangor.

Pada PRU 13, DAP merupakan parti paling dominan dalam Kerajaan Negeri Selangor dengan memiliki 14 kerusi selepas ADUN DAP Teluk Datok, Loh Chee Heng dipecat keahlian parti.

Ia dikuti dengan PKR dan PAS yang masing-masing berkongsi 13 kerusi DUN dan Amanah, parti yang paling minoriti dengan 2 kerusi.

Difahamkan jika Aziz Bari menang DUN Paya Jaras pada PRU 14, beliau merupakan calon Menteri Besar Selangor yang baharu.

Sebelum ini, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali menggugurkan nama Aziz sebagai Ahli Majlis Majlis Ampang Jaya (MPAJ) walaupun ia dicalonkan DAP.

Azmin dikatakan bimbang jika Aziz menjadi Ahli Majlis MPAJ ia bakal memberi kekuatan baharu kepada bekas calon PKR Parlimen Sabak Bernam tersebut.

Sebaliknya, Rara yang tidak dianggap saingan kepada Azmin dibenarkan menjadi Ahli Majlis Majlis Perbandaran Kajang (MPKj).

Dalam masa sama, DAP turut melantik Rara sebagai penyelaras DAP untuk DUN Dusun Tua.

Selain Rara, seorang lagi Ahli Jawatankuasa DAP Selangor yang dilantik berdasar kouta Melayu, Edry Faizal dilantik sebagai penyelaras DUN Taman Templer, yang sebelum ini juga telah dimenangi PAS.

Tiada ulasan: