Rabu, 24 Januari 2018

Ramai Pelanggan Ragu-Ragu Membeli Tauge



MYNEWSHUB

 

KUALA LUMPUR – Pendedahan wartawan Harian Metro berhubung penanaman dan penjualan tauge dilakukan pendatang tanpa izin (PATI) Bangladesh semalam menyebabkan rata-rata pengunjung dan pembeli di pasar basah sekitar ibu kota lebih berhati-hati.

 

Hasil tinjauan wartawan di Pasar Besar Pudu di sini, mendapati ramai pelanggan ragu-ragu untuk membeli tauge dari kebanyakan peniaga warga asing.

Pelanggan, Roziatummiah Abd Aziz, 51, berkata, susulan pendedahan tauge jijik dihasilkan warga asing itu menyebabkan dia lebih berhati-hati untuk membeli sayur berkenaan.

“Saya semakin risau dan was-was membeli tauge kerana bimbang akan memudaratkan kesihatan dan keluarga.

“Kehadiran warga asing menjajah pasar Pudu membuatkan khuatir isu kebersihan dan keselamatan kepada kesihatan,” katanya yang memilih untuk membeli barangan basah daripada peniaga tempatan.

Kakitangan swasta, Mohd Firdaus Mohd Sabray, 23 berkata, dia kerap memilih sayuran dan barangan makanan yang dijual murah di pasar.

“Saya sering beli sesuatu makanan tanpa berfikir panjang sama ada ia kotor atau bersih.
“Susulan timbulnya isu sebegini, saya kini lebih berwaspada dan tidak ambil mudah lagi berhubung aspek kebersihan makanan,” katanya.

Roziatummiah berkata, pengguna perlu lebih mementingkan kualiti berbanding kuantiti sesuatu barang dan mestilah sentiasa peka dengan makanan yang dibeli sama ada di pasar raya atau di pasar. – myMetro Online


 

Tiada ulasan: