Sabtu, 13 Januari 2018

Memorandum Pemuda AMANAH Johor tuntut pimpinan pertahankan 18 kerusi Dun



Memorandum Pemuda AMANAH Johor tuntut pimpinan pertahankan 18 kerusi Dun



Pimpinan AMANAH Negeri Johor dan pihak perunding kerusi bagi AMANAH diminta untuk mempertahankan minimum 18 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) di Johor.

Melalui satu pertemuan pimpinan Amanah Negeri Johor dan pimpinan Pusat yang turut dihadiri Presiden AMANAH Mohamad Sabu hari ini, Pemuda Amanah Johor melalui satu memorandum  menuntut beberapa perkara untuk memastikan pembahagian kerusi di negeri itu dapat dilaksanakan secara saksama di antara parti-parti komponen dalam Pakatan Harapan.

Ketua Pemudanya Muhammad Taqiuddin Cheman berkata, Pemuda AMANAH Johor memandang penting keperluan mendesak hingga membawa kepada tindakan boikot sewaktu Konvensyen Pakatan Harapan (PH) pada Ahad lalu.

Justeru satu mesyuarat yang diadakan petang tadi telah menyerahkan satu memorandum kepada pimpinan AMANAH pusat.

“Ia tidak lain hanyalah bertujuan memberi isyarat kepada kepimpinan utama AMANAH Nasional dan juga rakan-rakan komponen Pakatan Harapan bahawa pertimbangan yang lebih adil wajar dikedepankan bagi terus mengukuh permuafakatan ini.

“Pada hemat Pemuda AMANAH Johor, kekecewaan ahli-ahli yang menggerakkan jentera di bawah hanya boleh diredakan dengan keputusan yang saksama dan seimbang melibatkan kerusi Dun,” ujarnya dalam kenyataan malam ini.

Pada Konvensyen PH melalui Muafakat Pakatan Harapan diumumkan bahawa AMANAH hanya memperoleh 27 kerusi Parlimen di seluruh negeri yang mana di Johor hanya 2 Parlimen sahaja.

Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) memperoleh 52 kerusi Parlimen; PKR (51) dan DAP (35).

Pemuda AMANAH Johor juga menuntut beberapa perkara antara lainnya jika agihan kerusi Dun masih tidak menyebelahi AMANAH Johor,maka Timbalan Presiden Salahuddin Ayub dan Pengerusi Johor, Aminolhuda Hassan diminta mengambil tanggungjawab sepenuhnya.

Antara tuntutan dalam memorandum Pemuda AMANAH Johor adalah seperti berikut:

1. Jawatankuasa perunding kerusi wajib bertegas mempertahankan minimum 18 Dun  untuk ditandingi AMANAH daripada 56 Dun kesemuanya.

2. AMANAH Johor memiliki kawasan, cawangan, jentera pilihanraya dan pimpinan yang berkaliber, ramuan yang cukup untuk memastikan Johor menjadi negeri Pakatan Harapan.

3. Jika berlaku agihan kerusi Dun yang tidak seimbang, ia berisiko mengundang keadaan tidak terkawal ahli di bawah. Kita khuatir tindakan boikot gerak kerja pilihanraya akan berlaku dan menatijahkan kesan buruk terhadap harapan rakyat.

4. Tiada lagi peruntukan kerusi Parlimen dan Dun sekaligus untuk ditandingi oleh mana-mana tokoh sekalipun. Fokus setiap calon wajib di satu kerusi sahaja bagi melajukan proses perubahan di peringkat persekutuan dan negeri pasca kemenangan.

5. Di akhir pengagihan kerusi Dun ini, AMANAH Johor mesti dilihat mempunyai kelebihan dan peranan yang setara, selepas berkompromi untuk kerusi Parlimen sebelum ini.

6. Jika agihan kerusi masih tidak menyebelahi AMANAH Johor, Timbalan Presiden, Tuan Haji Salahuddin Ayub dan Pengerusi Johor, YB Haji Aminolhuda Hassan harus mengambil tanggunjawab sepenuhnya.

Tiada ulasan: