Rabu, 24 Januari 2018

Data penderma organ bocor, polis akan panggil Lowyat.net

 
Ketua Polis Negara Mohamad Fuzi Harun berkata portal yang sama turut mendedahkan kebocoran data pelanggan telefon mudah alih tahun lepas.


igp-fuzi-lowyat

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan memanggil pengendali sebuah laman web bagi membantu siasatan kebocoran data peribadi lebih 220,000 penderma organ di negara ini, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun.

Beliau berkata siasatan yang dikendalikan Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) itu mendapati laman web sama turut mendedahkan kebocoran data 56 juta pelanggan telefon mudah alih tahun lepas.

“Yang hairannya isu sama (pembocoran data peribadi) yang berlaku sebelum ini adalah daripada laman Lowyat.net juga. Kita sedang menjalankan siasatan lanjut mengenai perkara ini.

“Polis telah bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) bagi kes terdahulu,” katanya pada sidang media Majlis Perjumpaan Ulung Ketua Polis Negara dengan semua Ketua dan Timbalan Jabatan Siasatan Jenayah setiap kontinjen dan daerah hari ini.

Semalam, media melaporkan forum lowyat.net mendedahkan senarai penderma organ berjumlah lebih 220,000 orang yang mendaftar dengan hospital kerajaan dan pusat pemindahan organ, dipercayai dicuri pada September 2016.

Portal forum itu mendakwa data berkenaan dipercayai dicuri dari hospital kerajaan dan Pusat Sumber Transplan Nasional.

Tiada ulasan: