Isnin, 29 Januari 2018

Berita dua kanak-kanak hilang organ dan anggota badan palsu

THE MALAYSIAN TIMES


KOTA KINABALU: Berita yang tular di media sosial kononnya dua kanak-kanak telah dijumpai di kawasan bakau di Kampung Longgom, Kudat, dengan organ dalamannya telah tiada adalah tidak betul, kata Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Ramli Din.

Menurut Ramli berita yang ditularkan melalui Facebook (FB) dan aplikasi WhatsApp (WA) yang mendakwa kononnnya seorang daripada kanak-kanak itu sudah tidak berkepala manakala tangan dan kaki mereka telah dipotong juga adalah palsu.

“Pihak polis sedang menjalankan siasatan ke atas penyebaran maklumat palsu ini dan akan mengambil tindakan ke atas mereka yang terlibat. Bagi mereka yang menerima kiriman FB dan WA mengenai isu yang tidak benar ini diminta untuk tidak tularkannya,” katanya dalam kenyataan hari ini. Katanya perbuatan menyebarkan maklumat palsu dan menggusarkan orang ramai adalah menyalahi undang-undang.

Menurutnya kes berkenaan akan disiasat mengikut Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia iaitu menyebarkan khabar angin dengan niat hendak menyebabkan atau mungkin menyebabkan ketakutan atau kegentaran awam.

Di bawah seksyen ini, ia boleh membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.– Bernama

Tiada ulasan: