Rabu, 13 Disember 2017

Khalid terima notis Jais buat rayuan keputusan hakim syarie terhadap denda RM1,900


 
Khalid terima notis Jais buat rayuan keputusan hakim syarie terhadap denda RM1,900



Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) akan merayu keputusan Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam terhadap sejumlah denda RM1,900 yang dikenakan ke atas Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Abdul Samad yang telah diputuskan oleh Hakim Syarie Salehan Yatim.

Hari ini Khalid dimaklumkan oleh Peguam Syarie yang mewakilinya Dr Zulkarnain Lukman, memberitahu telah menerima surat permohonan Jais itu menerusi Notis Kebenaran Merayu Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam menerusi Ketua Pendakwa Syarie lawan Khalid Samad.

Khalid yang juga Pengarah Komunikasi AMANAH berkata, dengan notis itu jelas menunjukkan seolah-olah Jais berniat untuk memastikan kelayakan beliau untuk bertanding pada pilihan raya akan datang dapat dihalang apabila membuat rayuan terhadap keputusan hakim Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam itu.

“Saya dimaklumkan Peguam Syarie bahawa pihak Jais akan merayu keputusan Mahkamah Tinggi Syariah baru-baru ini ke atas denda yang dikenakan kepada saya yang dikurangkan daripada RM2,900 ke RM1,900.00.

“Mereka akan membuat rayuan itu seolah-olah berniat untuk nak tentukan saya hilang kelayakan bertanding kerana mereka tidak puashati jumlah RM1,900 kerana untuk hilang kelayakan bertanding adalah denda RM2,000 ke atas.

“Niatnya bertujuan  untuk tentukan saya hilang kelayakan,” ujarnya dalam sidang media hari ini.

Pada 24 November lalu Mahkamah Tinggi Syariah Shah Alam mengekalkan keputusan bersalah Khalid yang mengajar agama tanpa tauliah di sebuah surau di Klang pada 2011.

Walau bagaimanapun, hakim syarie Salehan Yatim bersetuju untuk mengurangkan denda yang dikenakan daripada RM2,900 kepada RM1,900.

Hakim berkata, beliau mengambil maklum bahawa denda RM2,900 boleh menyebabkan Khalid kehilangan kerusinya dan Shah Alam pula kehilangan wakil rakyat yang dipilih.

Beliau juga berkata, bahawa ini adalah kesalahan pertama Khalid.

Khalid Samad (kiri) dan Faiz Fadzil pada sidang media yang diadakan di pejabat Ahli Parlimen Shah Alam di Shah Alam pagi ini.

Menurut Timbalan Ketua Pemuda AMANAH Faiz Fadzil yang juga seorang peguam, berkata, rayuan yang dibuat oleh Jais itu lebih tertumpu kepada denda yang dikenakan ke atas Khalid semata-mata.

“Rayuan ini akan lebih bersifat denda itu sahaja sedangkan sabitan didapati bersalah tidak dirayu oleh Khalid walaupun beliau tidak setuju dengan keputusan sabitan itu tetapi hukuman denda itu tidak menghalang beliau untuk bertanding.

“Jadi di sini apa tujuan sebenarnya untuk merayu terhadap  hukuman? Sedangkan memang telah dijatuh hukum (bersalah dan didenda),” soalnya.

Justeru kata Khalid lagi, melainkan dirinya didapati tidak bersalah oleh Mahkamah Tinggi Syariah.
“Lainlah kalau dikatakan saya  tidak bersalah. Ini dah kata saya bersalah tetapi dia tidak puashati dengan denda kerana bawah RM2,000.

“Apa niat disebalik rayuan itu? Inilah yang boleh dinilai sendiri niat disebaliknya,” ujarnya.

Khalid didakwa memberikan ceramah tanpa tauliah di Surau Taman Seri Sementa Klang pada 16 Ogos 2011 lalu yang melanggar Seksyen 119 (1) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor (2003).

Tiada ulasan: