Sabtu, 30 Disember 2017

Kehakiman kurang empati pada golongan miskin, kata Hindraf

 
Pengerusi Hindraf P Waythamoorthy berkata pemenjaraan seorang penganggur kerana mencuri 4 botol Nutella mencadangkan bahan kehakiman perlu melihat motif sebalik jenayah tertentu.


P-Waythamoorthy-court-gavel-1

PETALING JAYA: Hindraf menuduh badan kehakiman kurang empati selepas seorang penganggur dipenjarakan kerana mencuri 4 botol Nutella.

Pengerusi P Waythamoorthy berkata tertuduh mencuri barangan itu kerana kemiskinan.

Beliau mendakwa badan kehakiman dan sistem undang-undang mengecewakan lelaki itu kerana hukuman yang dikenakan nampak tidak seimbang dengan keterukan kesalahan itu dan kebersalahan lelaki itu apabila melihat kepada motif tindakan itu.

Pada 22 Disember lalu, Mohd Azmi Mohamed Eid dikenakan 14 hari penjara oleh Mahkamah Majistret Ampang, dan denda RM500 atau 3 bulan penjara, kerana mencuri 4 botol sapuan cokelat Nutella bernilai RM111.96 daripada sebuah pasaraya di Ampang.

Majistret Mohamad Firdaus Sadina Ali menjatuhkan kesalahan itu selepas Azmi mengaku bersalah atas tuduhan mencuri.

Waytha, yang juga seorang peguam, berkata sistem keadilan nampak seperti ada bias dalam layanan terhadap golongan miskin dan kaya.

Beliau berkata daripada mengenakan hukuman seperti itu terhadap orang miskin, sistem keadilan sepatutnya melihat gambaran yang lebih besar serta motif sebalik jenayah tertentu.

“Tidak ada gunanya menyalahkan golongan tanpa kuasa dan miskin kerana melakukan jenayah kecil akibat pengasingan daripada pembangunan sosio-ekonomi utama negara,” katanya.

Beliau turut merujuk kepada kes Shashikumar Selvan yang menjalani hukuman penjara 10 tahun kerana mencuri beras dan 2 tin sardin sebelum meninggal dunia di Penjara Kluang pada Mei 2015.

Beliau berkata kes-kes seperti itu menimbulkan persoalan tentang “kompas moral” sistem keadilan jenayah negara.

Waytha berkata tindakan Azmi menunjukkan tindakan afirmatif kerajaan dalam membantu golongan Bumiputera tidak berkesan.

Beliau berkata Azmi masih berdepan dilema menjalani kehidupan yang baik walaupun dia seorang Melayu dan Bumiputera.

“Bagaimana dasar-dasar atas kertas ole kerajaan sekarang memberi manfaat pada masyarakat terbanyak sedangkan ia nampak seperti hanya memberi manfaat pada golongan berkuasa dan berkedudukan?” soalnya.

Semalam, peguam Chan Yen Hui, yang berdaftar dengan Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan, turut mempertikaikan sama ada golongan miskin dan memerlukan mempunyai akses kepada keadilan apabila mereka sering tidak diwakili peguam dan dikenakan hukuman berat.

Chan berkata ia nampaknya seperti para majistret tidak sensitif pada pahit getir orang yang disyaki jenayah yang tidak diberi peluang mendapatkan peguam untuk membantu kes mereka.

“Keadaan ini menyebabkan saya tertanya sama ada kerajaan atau skim bantuan guaman jenayah tajaan Badan Peguam masih berfungsi,” katanya.

Peguam M Visvanathan berkata hukuman tahanan lebih memudaratkan Azmi daripada melakukan kebaikan kerana keluarga Azmi akan buat sementara hilang tempat bergantung semasa dia dalam tahanan.

Tiada ulasan: