Sabtu, 25 November 2017

Penipuan Pemilihan Semula DAP Untuk Kekalkan Kuasa ?





KUALA LUMPUR – Seorang ahli DAP mengejutkan ramai pihak apabila mengemukakan surat aduan kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) supaya membatalkan Pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) parti itu pada 12 November lalu.

Surat aduan oleh Ahli DAP Cawangan Bukit Nenas, B.Kalayene yang tersebar di media sosial mendakwa pemilihan itu wajar diharamkan kerana ia berlangsung secara tidak telus bagi mengekalkan penguasaan kumpulan tertentu yang pro kepada Dinasti Lim.

Malah, dakwa beliau, pemilihan semula pimpinan DAP itu tetap membuahkan hasil yang sama iaitu tiada calon Melayu yang menang kecuali Zairil Khir Johari walaupun DAP selama ini mendakwa ia parti berbilang bangsa termasuk Melayu.

“Pemilihan kali ini dilihat sebagai telah dirancang, sekadar syarat memenuhi arahan ROS untuk terus mengukuhkan kedudukan Dinasti Lim,” dakwanya seperti yang terkandung dalam surat aduan kepada ROS tersebut semalam.

Pemilihan semula CEC) DAP baru-baru ini menyaksikan kebanyakan barisan kepimpinan lama kekal menerajui parti itu kecuali hanya dua muka baharu sahaja yang dipilih.

Kalayene mengemukakan beberapa bukti pemilihan semula CEC DAP itu telah dirancang oleh pimpinan DAP untuk mengekalkan penguasaan kumpulan pro Dinasti Lim seperti berikut:

1. Tiada pemerhati dibenarkan melihat proses pengiraan kertas undi pemilihan CEC DAP. Cuma Anthony Loke ahli DAP dibenarkan masuk ke tempat proses pengiraan undi menimbulkan persoalan dan tanda tanya.

2. Jumlah sebenar delegasi dan cawangan yang layak memilih CEC DAP sebanyak 2,576, tetapi agak menghairankan jumlah kehadiran cuma 1,356. Sekretariat malah tidak mengumumkan jumlah cawangan yang hadir.

3. Perlembagaan DAP menghadkan jawatan Setiausaha Agung selama tiga penggal atau lapan tahun tetapi anak Lim Kit Siang iaitu Lim Guan Eng telah memegang jawatan itu selama 13 tahun. Guan Eng sedang berhadapan kes mahkamah tetapi masih dibenarkan memegang jawatan Setiausaha Agung. –MYNEWSHUB.CC

LIHAT VIDEO DI SINI

Tiada ulasan: