Sabtu, 25 November 2017

Harga minyak: Pemuda PH ajak rakyat adakan bantahan 31 Disember ini




Harga minyak: Pemuda PH ajak rakyat adakan bantahan 31 Disember ini


Selepas berkampung selama 42 jam di luar parlimen, Pemuda Pakatan Harapan telah mencapai kata sepakat untuk menganjurkan ‘Demontrasi Turun-Turun’ yang akan berlangsung di Kuala Lumpur pada 31 Disember nanti.

Ketua Pemuda AMANAH Nasional Mohd Sany Hamzan berkata, Pemuda PH akan terus konsisten memperjuangkan nasib rakyat yang kini sangat dibebani dengan kos kehidupan yang saban hari meningkat.


Mohd Sany Hamzan

“Kami mengajak seluruh rakyat Malaysia khususnya anak muda untuk turun beramai-ramai bagi menghantar satu mesej jelas kepada kerajaan kleptorasi pimpinan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

“Kami mengajak rakyat meletakkan azam dan iltizam untuk membuat perubahan dalam PRU14 yang akan datang,” ujarnya dalam kenyataan hari ini.

Katanya lagi, selepas kenaikan harga minyak berganda dalam tempoh sebulan yang lalu, Pemuda AMANAH Nasional bersama Pemuda Pakatan Harapan telah menggerakkan kempen bantahan di seluruh negara.

“Majoriti masyarakat menyatakan kekecewaan mereka kepada kerajaan yang langsung tidak cakna terhadap permasalahan rakyat yang sedang terbeban dengan kos sara hidup,” ujarnya dalam kenyataan hari ini.

Mohd Sany mengajak rakyat untuk terus menyuarakan bantahan terhadap kerajaan bagi membantah harga minyak yang sangat tinggi ketika ini.

Pemuda PH berpendapat  walaupun berlaku penurunan harga Ron 95 dan 97 sebanyak 8 sen dan diesel 2 sen pada minggu ini, namun harga bahan bakar itu masih tinggi.

“Ini kerana kekerapan kenaikan harga sejak mekanisme penetapan harga mingguan diperkenal.

“Penurunan yang diumumkan itu tidak cukup melegakan rakyat yang masih terbeban dengan harga minyak sedia ada,” ujarnya.

Beliau berkata, rakyat tidak menyambut penurunan harga minyak ini kerana ia tidak memberi kesan positif yang besar kerana rakyat masih merasai bebanan tinggi akibat kenaikan pelbagai serta pengenaan cukai GST ke atas mereka.

“Kerajaan sendiri tidak berasa lega dengan penurunan harga ini kerana mereka tahu mood rakyat sangat negatif terhadap mereka pada ketika ini.


 
Demontrasi desak kerajaan turun harga minyak yang dilakukan Pemuda PH pada 22 November lalu selama 42jam dijangka akan diteruskan  lagi pada 31 Disember di Kuala Lumpur.


Tiada ulasan: