Ahad, 12 November 2017

Aktivis MA63: Ahli akademi biarkan ahli politik rampas sejarah

 
Aktivis Perjanjian Malaysia 1963 Zainnal Ajamain berkata ahli akademi benarkan ahli politik mengemudi institusi pengajian.


zainnal-ajmain-ma63-1


KOTA KINABALU: Seorang aktivis politik menuduh ahli akademi negara mengelak tanggungjawab memastikan hanya versi sejarah Malaysia yang tulen diajar di sekolah dan institusi pengajian tertinggi.

Zainnal Ajamain, yang menulis buku mengenai Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), bersetuju dengan tindakan K.S Jomo mengkritik ahli politik Malaysia Barat kerana jahil mengenai keperluan Malaysia Timur, tetapi menambah ahli ekonomi itu harus juga mengkritik ahli akademi.

“Kita mesti tuding jari pada ahli akademi yang membiarkan ahli politik merampas institusi pengajian tinggi,” katanya kepada FMT.

Beliau berkata perampasan itu membawa kepada pengajaran versi sejarah Malaysia yang meleding.
Zainnal mendakwa beliau mendapati ramai rakyat tidak pernah dengar atau baca mengenai MA63 secara keseluruhan.

Beliau menambah tiada satu pun universiti di negara ini yang mengalakkan pelajar belajar mengenai pembentukan Malaysia.

“Ahli akademi membiarkan sejarah sebenar dipadamkan daripada minda cendekiawan di universiti dan dari sekolah menengah dan sekolah rendah,” katanya.

“Sejarah yang dibaca hari ini mengajar anak-anak kita mengenai Tanah Melayu dan tamadun di situ, manakala sumbangan Sabah dan Sarawak sengaja dilupakan.

“Mungkin Jomo tidak sedar Malaysia tidak lagi digerakkan atas dasar federalisme tetapi unitari.”

Pada 4 November lalu, Jomo memberitahu forum di Kuala Lumpur bahawa Barisan Nasional dan parti pembangkang tidak sensitif kepada keperluan dan aspirasi Malaysia Timur dan jahil mengenai perasaan majoriti rakyat Sabah dan Sarawak.

Beliau mendakwa ahli politik Malaysia Barat tidak pernah menangani realiti federalisme secara serius dan tidak sepenuhnya mengiktiraf Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia dengan syarat yang lan daripada negeri di Tanah Melayu.

Zainnal, yang juga seorang ahli ekonomi berkata, MA63 beberapa kali dimungkiri dalam tempoh lebih 5 dekad.

“Kerajaan dan pembangkang di Malaysia sekarang ini percaya Parlimen itu tertinggi,” katanya.

“Mereka tidak lagi berpegang kepada ajaran bahawa Perlembagaan Persekutuan yang tertinggi. Jadi Parlimen boleh meluluskan undang-undang yang ia suka walaupun undang-undang itu tidak berperlembagaan.”

Tiada ulasan: