Ahad, 22 Oktober 2017

Tanah runtuh: Adun Tanjung Bungah minta maaf

AKHBAR RAKYAT



GEORGE TOWN: Anggota Dewan Undangan Negeri Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu memohon maaf kepada semua rakyat di Pulau Pinang ekoran kejadian tanah runtuh yang berlaku di tapak pembinaan cerun bukit pagi tadi, menyebabkan hampir 14 orang tertimbus.

Beliau berkata pihak berkuasa perlu menjelaskan kepada rakyat apa yang telah berlaku dan punca kejadian itu.

“Saya berada di sana sejak awal pagi ini. Terserah kepada para profesional sekarang untuk memberikan laporan lengkap tentang kejadian itu.

“Rakyat bimbang. Ia boleh menjadi 1 kes kecuaian, atau hanya kejahilan semata-mata tentang alam sekitar.

“Saya ingin memohon maaf kepada semua rakyat Pulau Pinang kerana kerajaan negeri tidak menyedari kemungkinan kecuaian, walaupun amat berhati-hati,” kata beliau

Katanya, beliau pernah membantah kerja-kerja membina kondominium bertingkat tinggi, bersama-sama dengan Persatuan Penduduk Tanjung Bungah sebelum ini.

Dalam insiden 8.50 pagi, cerun bukit 10m runtuh di tapak pembinaan sebuah kondominium, tidak jauh dari Kolej Tunku Abdul Rahman di Tanjung Bungah.

Ketika laporan ini ditulis, 2 mangsa diselamatkan manakala 3 disahkan terbunuh.

Walaupun identiti mereka masih belum diketahui, mereka dipercayai warga asing.

Beliau juga mendedahkan bahawa seorang siswazah tempatan yang bekerja di tapak pembinaan mungkin tertimbus bersama-sama dengan 13 pekerja pembinaan asing lain.

Beliau berkata mengikut taklimat oleh salah seorang pekerja penyelamat, kebanyakan mangsa mungkin tertimbus sekurang-kurangnya “2.1 \hingga 3 meter” di bawah lumpur dan runtuhan.
“Seorang penyelia tempatan lulusan dari TAR College bekerja di sana.”

Sehingga pukul 1.30 tengah hari, pegawai-pegawai jabatan bomba dan penyelamat masih bekerja keras untuk mengangkut tanah dan lumpur dari tapak pembinaan untuk mengesan lebih banyak mangsa.

Tiada ulasan: