Khamis, 19 Oktober 2017

Saksi diberitahu 'penculikan' Pastor Koh mirip modus operasi polis

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Seorang saksi pendengaran awam Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) berhubung kehilangan Pastor Raymond Koh mendakwa diberitahu oleh pegawai penyiasat bahawa apa yang berlaku terhadap Koh menyerupai modus operasi yang biasa dilakukan polis.
 
Saksi tersebut, Roeshan Celestine Gomez berkata perkara itu dimaklumkan seorang pegawai polis dari Balai Polis Kelana Jaya, Inspektor Ali Asra apabila dia membuat laporan polis berkenaan kejadian itu.
 
Ketika kejadian, Roeshan bersama seorang rakannya menaiki sebuah kereta menuju ke Kampung Tunku, Petaling Jaya dan secara tiba-tiba ternampak sebuah kereta Waja bewarna perak dikelilingi beberapa kenderaan SUV.
 
“Kami memberitahu kegusaran kami tentang kejadian itu dan minta polis menyiasat sama ada itu adalah kejadian penculikan. Namun dia (Ali) memberitahu tidak perlu risau kerana dia percaya kejadian itu menyerupai modus operasi polis,” katanya di hadapan tiga panel pendengaran awam, hari ini.
 
Roeshan kemudiannya berkata Ali memberi beberapa contoh berkenaan ‘modus operandi’ polis itu.
 
“Dia kata tindakan itu dilakukan ketika siang hari dan dengan pantas. Cara dia bercakap itu dengan cara santai, dengan berkata ada seseorang merakam video dan itu menggambarkan bagaimana operasi polis dilakukan,” ujarnya.
 
Pendengaran awam hari ini dipengerusikan oleh Pesuruhjaya Suhakam, Datuk Mah Weng Kwai.
 
Mah, ketika di awal pendengaran meminta saksi yang memberikan keterangan berdasarkan apa yang berlaku dan apa yang dilihat.
 
Dikatakan dalam pendengaran hari ini, bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar juga akan dipanggil oleh panel siasatan awam Suhakam berhubung kehilangan Pastor Raymond Koh dan tiga aktivis lain esok.
 
Setakat hari ini lebih 15 individu sudah dipanggil dan suruhanjaya menemubual 35 orang, termasuk ahli keluarga empat yang hilang, polis dan pihak tertentu.
 
Suhakam sudah memanggil beberapa saksi mengikut peruntukan di bawah Akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia 1999 (Akta 597), yang memberi kuasa kepadanya untuk menyoal saksi-saksi dalam kes yang disyaki melanggar hak asasi manusia.
 
Suruhanjaya juga boleh bertindak terhadap mereka yang gagal hadir selepas dipanggil di bawah Seksyen 174 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara sehingga sebulan dan denda tidak melebihi RM1,000, atau kedua-duanya.
 
Suhakam akan mengadakan siasatan awam mengenai kehilangan Pastor Koh, dan aktivis sosial Amri Che Mat, Pastor Joshua Hilmi dan isteri, Ruth.
 
 

Tiada ulasan: