Jumaat, 13 Oktober 2017

Penganjur tak peduli larangan polis, mahu teruskan Himpunan Kleptokrasi esok

Oleh Athirah Hanapiah
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Penganjur Himpunan Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi tidak mengendahkan larangan polis yang sekali lagi menegaskan untuk tidak membenarkan Padang Timur digunakan sebagai lokasi untuk berhimpun esok.
 
Sebaliknya menurut Pengarah Sekretariat Himpunan Mohamad Sabu, ia masih akan diteruskan di lokasi berkenaan, sambil memberi jaminan himpunan tersebut akan dijalankan secara aman dan tenteram.
 
"Ia (himpunan) aman dan tenteram, akan berjalan dengan lancar dan tidak ada masalah apa-apa.
 
"Kami akan mengadakan himpunan secara baik dan mendapat sokongan semua pihak, majlis perbandaran semua, dengan aman dan tenteram," ujarnya  ringkas ketika dihubungi Antarapos hari ini.
 
Pagi tadi, Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata polis tetap dengan pendirian melarang himpunan berkenaan diadakan. 
 
Meskipun katanya, Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) memberikan kebenaran kepada penganjur untuk menggunakan lokasi terbabit. 
 
Kenyataan Mohamad Fuzi itu menyusul selepas semalam, Datuk Bandar Petaling Jaya, Datuk Mohd Azizi Mohd Zain berkata majlis bandar raya itu tiada masalah memberi kebenaran untuk menggunakan lokasi berkenaan, namun soal berkaitan undang-undang wajar diajukan kepada polis.
 
Beliau sebelum ini telah mengarahkan pihak penganjur supaya menukar lokasi himpunan berkenaan ke Stadium Kelana Jaya. 
 
Malah, Mohamad Fuzi juga menegaskan tindakan boleh diambil terhadap penganjur jika mereka tetap berdegil meneruskan acara itu di Padang Timur.
  
Perhimpunan yang dijangka bermula jam 4 petang hingga tengah malam, akan menampilkan penceramah daripada gabungan pembangkang, termasuk Pengerusi PH Tun Dr Mahathir Mohamad dan presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
 
 

Tiada ulasan: