Isnin, 30 Oktober 2017

Najib tiru bajet negeri Pakatan Harapan


 
Najib tiru bajet negeri Pakatan Harapan

Bajet 2018 yang dibentang Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak pada Jumaat lalu, umpama ‘copy-paste’ apa yang telah dicanang-canangkan oleh Pakatan Harapan (PH) selama ini kata, Pengarah Komunikasi AMANAH Negeri Pulau Pinang, Zahar Zainul.

Menurut beliau lagi PH telah begitu lama memperjuangkan untuk menghapuskan tol, namun begitu Najib yang juga menteri kewangan hanya mampu untuk mengakui penghapusan tol di lima lokasi sahaja.

Zahar Zainul

“Selama ini kita dalam PH telah berulang kali menyatakan bahawa tiada lagi kutipan tol sekiranya dapat memerintah Putrajaya.

“Tapi Najib hanya mampu untuk menghapuskan hanya lima lokasi sahaja, sebaliknya rakyat tetap juga perlu membayar tol dibawah pemerintahan kerajaan sekiranya mereka menang sekali lagi.

Beliau juga berkata pembayaran bonus kepada penjawat awam sebanyak dua kali membuktikan kerajaan yang diterajui oleh Najib sudah tidak lagi mempunyai surplus atau lebihan sepertimana yang ada pada kerajaan PH.

“Pemberian bonus kepada penjawat awam terpaksa dibuat sebanyak dua kali iaitu pada Januari dan Aidilfitri 2018 amat jauh bezanya dengan pentadbiran kerajaan PH di Selangor dan Pulau Pinang.

“Jika di Pulau Pinang kita telah pun mampu membayar bonus pada bulan Disember dan tidak perlu membuat pembayaran sebanyak dua kali.

“Ini adalah kerana kita mempunyai wang lebihan yang mampu untuk digunakan bagi manfaat pelbagai golongan dalam negeri ini.

“Kerajaan negeri juga telah membelanjakan sejumlah RM412 juta bagi pelbagai program kebajikan rakyat sebagai bukti kemampuan mentadbir dan membela rakyat negeri ini, ” ujarnya lagi.

Zahar yang juga merupakan Ketua Penerangan Kerajaan Negeri berkata, pemberian sebanyak RM200 untuk anak emas yang dilahirkan di negeri ini telah pun dilaksanakan sebelum pengumuman bajet 2018 oleh Najib.

“Pemberian RM200 bagi program ADAM (Amanah Dana Anak Malaysia) seperti mana yang diumumkan oleh Perdana Menteri telah pun dilaksanakan lebih awal di Pulau Pinang dari apa yang hendak dilaksanakan oleh BN.

“Selain dari pemberian ini kerajaan negeri juga telah lama membantu golongan nelayan, pemandu teksi dan juga penarik beca serta operator bas sekolah.

“Warga emas, pelajar emas termasuklah mereka yang berada dalam tahun satu dan tahun empat serta tingkatan satu dan tingkatan empat turut diberikan sumbangan tahunan bagi meringankan beban persekolahan, ” tegasnya lagi.

Malah katanya menjelang pembentangan bajet negeri Pulau Pinang, banyak lagi sumbangan dan program kebajikan yang akan diberikan kepada rakyat negeri ini bagi membela nasib mereka.

Sehubungan itu katanya, mengekalkan kuasa kepada kerajaan PH adalah menguntungkan rakyat daripada terus memberi mandat kepada BN yang akan mensengsarakan rakyat untuk tempoh lima tahun yang akan datang.

Tiada ulasan: