Sabtu, 21 Oktober 2017

Mahfuz: Rakyat terbeban kerana PAS tak sedia ganti BN

 
Kata Mahfuz, parti Islam itu kini dilihat bukan merupakan sebuah parti bersama rakyat yang ingin merubah negara kerana hanya mahu bertanding di 40 kerusi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).


Mahfuz-Omar-bendera-pas-ahli

ALOR SETAR: Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar berpendirian mana-mana ahli PAS termasuk dirinya tidak perlu keluar parti itu bagi menyatakan sokongan kepada Pakatan Harapan (PH).

Menurutnya, parti Islam itu kini dilihat bukan merupakan sebuah parti bersama rakyat yang ingin merubah negara kerana hanya mahu bertanding di 40 kerusi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

“Tak keluar parti untuk beri sokongan padu pada Pakatan Harapan sebab Pakatan Harapan sahaja yang tunjuk komitmen untuk perubahan politik dan tidak pada gagasan sejahtera yang diketuai oleh PAS.

“Sebabnya PAS semalam nak sasar 40 kerusi (pada PRU14), jadi PAS tak tunjuk ambil alih nak ambil kuasa dari BN, ia tak tunjuk komitmen PAS nak ubah masalah kos sara hidup.

“Rakyat terbeban kerana PAS tak sedia ambil kuasa, kita tak kena beri sokongan tanpa keluar parti untuk ambil alih kuasa politik nak selesaikan masalah rakyat,” katanya di Konvensyen Nasional 2017 Amanah di sini hari ini.

Selain Mahfuz, 3 pemimpin PAS lain iaitu Adun Anak Bukit-Kedah Datuk Amiruddin Hamzah, Mohd Nasir Mustafa (Adun Kubang Rotan-Kedah) dan Dr Syed Azman (Adun Batu Buruk-Terengganu) turut hadir pada konvensyen hari ini.

Mengulas mengenai kehadirannya, Mahfuz yang juga bekas ketua penerangan PAS berkata, beliau menerima jemputan daripada Amanah dan kehadirannya bagi menunjukkan sokongan kepada parti berkenaan.

“Saya sebagai rakan lama saya berjuang dulu meraikan mereka, memenuhi jemputan tersebut dari salah 1 parti pembangkang di negara kita.

“Amanah tunjuk komitmen tinggi bersama Pakatan Harapan untuk memastikan kuasa politik dalam negara kita berhadapan PRU depan,” katanya.

Beliau turut menolak parti Islam itu akan mengambil tindakan terhadapnya sekiranya mereka mengamalkan politik matang.

“Dalam politik matang saya kira PAS tidak akan mengabil tindakan kepada saya. Dalam politik baharu kena bina keterbukaan. Mana-mana ahli politik boleh pergi ke majlis politik, tak jadi kesalahan kerana kita kena dokong politik lebih terbuka,” katanya.

Tiada ulasan: