Selasa, 17 Oktober 2017

Lawak Annuar bukti Umno makin tertekan

DETIK DAILY



4 Oktober lalu, seluruh rakyat negara ini digemparkan dengan berita dakwaan lawak Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Annuar Musa yang meramalkan kerjasama antara Umno dan PAS dari masa ke semasa akan terbentuk kerana keduadua parti itu mempunyai “DNA” yang sama.

12 Oktober lalu pula, Annuar seperti yang dilaporkan The Star memperhebatkan lagi lawaknya dengan mendakwa Umno memberi lampu hijau kepada Presidennya, Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk berunding dengan PAS.

Sebaik sahaja berita itu disiarkan media, musuh-musuh PAS dari Pakatan Harapan seperti mendapat peluru baru untuk menyerang PAS. Namun kepada para pemimpin dan ahli-ahli PAS, masing-masing ketawa besar sesama sendiri kerana masing-masing cukup faham dan sedar bahawa dakwaan itu tidak lebih daripada lawak. Ia tidak mungkin menjadi kenyataan dan langsung tidak berasas.

Sedangkan sehingga kini, seluruh pimpinan dan ahli-ahli PAS sendiri tahu, Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang tidak pernah bertemu dengan pemimpin Umno untuk berbincang tentang kerjasama itu.

Begitu juga dengan pimpinan tertinggi PAS yang lain, mereka tidak pernah berjumpa dengan pemimpin Umno untuk membincangkan perkara itu. PAS juga tidak pernah dan tidak sekali-kali akan memanggil mesyuarat untuk membincangkan soal kerjasama dengan Umno.

Namun dalam masa yang sama, seluruh ahli PAS tahu, PAS dibenarkan untuk berbincang atau bekerjasama dalam isu umum demi bangsa dan Islam. Itulah sebabnya dalam kes RUU 355, PAS menyokong kerajaan, tetapi bukannya Umno. Menyokong kerajaan tidak sama dengan menyokong Umno

Sebaliknya, PAS tetap dengan keputusannya dan ketetapan Majlis Syura Ulamak yang jelas tidak akan bekerjasama dengan BN dan juga Pakatan Harapan (PH). PAS hanya bersama Gagasan Sejahtera sahaja.

Malah PAS sejak ditubuhkan dulu hingga kini tetap akan menentang Umno-BN. Pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 yang akan diadakan tidak lama lagi, PAS juga tetap akan menentang Umno-BN.

PAS Kelantan sendiri contohnya sudah mengisyhtiharkan akan bertanding di semua kerusi di negeri itu untuk menentang Umno-BN pada PRU ke-14.

Dalam masa yang sama, PAS juga sudah memutuskan akan menentang parti-parti lain jika berlaku pertandingan tiga penjuru di Kelantan dan di seluruh negara pada PRU ke-14 nanti. Keputusan itu jelas menunjukkan bahawa PAS tidak sekali-kali akan bekerjasama dengan Umno-BN pada PRU ke-14 nanti. Realiti itu akan terbukti apabila berlakunya PRU ke-14 nanti.

Justeru, dakwaan Annuar itu tentunya tidak lebih daripada lawak politik dan propaganda murahan pemimpin Umno sendiri. Ia juga jelas membuktikan Umno kini berada dalam keadaan yang semakin tertekan dan lemas melihat tsunami Islam dan Melayu bersama PAS dan Gagasan Sejahtera.

Keadaan itu samalah juga dengan parti-parti lain dalam PH sehingga menyebabkan mereka mencipta pelbagai lawak untuk mengelirukan orang ramai dan melemahkan PAS menjelang PRU ke-14 yang akan berlangsung beberapa bulan sahaja lagi.

Tiada ulasan: