Selasa, 10 Oktober 2017

Kuarters guru terbiar di Sungai Petani bukti menteri Umno tidak peduli



Kuarters guru terbiar di Sungai Petani bukti menteri Umno tidak peduli


Ketidakpedulian kerajaan khususnya Kementerian Pendidikan, sehingga mengakibatkan kuarters guru di Taman Semarak, Sungai Petani, terbiar adalah sikap tidak bertanggungjawab sebuah kerajaan yang memerintah.

Seratus unit kuarters guru yang terbiar tersebut turut dipenuhi dengan tumbuhan liar yang menjalar sehingga menyakitkan mata memandang.

Projek yang gagal ini menyebabkan wang yang telah dikeluarkan bagi pembinaan kuarters-kuarters tersebut tidak langsung dapat dimanfaatkan sehingga kini.

Asmirul, Ketua Pemuda Amanah Kedah.
Asmirul Anuar Aris

Ketua Pemuda AMANAH Negeri Kedah, Asmirul Anuar Aris berkata, kegagalan ini membuktikan menteri terlibat yang kini adalah juga orang Kedah gagal menguruskan negeri Kedah dengan baik.

“Menteri terlibat serta exco pendidikan negeri sepatutnya prihatin dan mengambil peduli mengenai kuarters guru yang terbiar setelah beberapa kali ia dibangkitkan dalam sidang Dun dan juga Parlimen.

“Secara jelas ia membuktikan kerajaan Umno dan BN gagal menyelesaikan kemelut penempatan staf pendidikan sehinggkan 100 unit kediaman tersebut kini menjadi sarang penagihan dadah.

“Lebih parah lagi, apabila ia menjadi lokasi maksiat yang dikhuatiri menjejaskan keselamatan penduduk setempat,” katanya.

Asmirul juga berkata, kuarters yang cukup menyakitkan mata memandang ini turut menjadi tempat lepak pelajar yang ponteng sekolah dan pembiakan binatang berbisa.

Malah ujarnya lagi, sebelum ini penduduk kawasan sekitar serta beberapa pertubuan bukan kerajaan telah pun membuat aduan kepada pihak berkuasa, namun begitu tiada apa-apa tindakan diambil.

Tegasnya lagi, seharusnya Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid sedar kedudukan perkara sebenar kerana beliau juga adalah orang Kedah.

“Sekiranya kerajaan peduli masalah rakyat, mereka boleh mengubah suai dan membangunkan semula kuarters-kuarters tersebut untuk didiami oleh penduduk Kedah yang memerlukan kediaman.

“Kuarters ini seeloknya disewakan atau dijual kepada penduduk tempatan khususnya golongan muda yang baru mempunyai keluarga mahupun kepada mereka yang tidak mempunyai rumah.

“Namun begitu apabila kerajaan yang memerintah seperti Umno dan BN tidak menyedari keperluan rakyat yang begitu mendesak, akhirnya mereka tulikan dan pekakkan telinga mereka,” tegasnya lagi.

Sehubungan itu katanya, Mahdzir seharusnya lebih bijak untuk menangani masalah ini dengan segera tanpa membiarkan kuarters ini terbiar tanpa dipedulikan dalam jangkamasa yang begitu lama.

Tambahnya lagi jika mandat terus diberikan kepada Umno dan BN untuk menjadi kerajaan sekali lagi dalam pilihan raya umum yang akan datang, banyak lagi kerosakan yang akan mereka lakukan seperti yang jelas terpampang di hadapan mata tatkala ini.

Oleh kerana itu jelasnya, rakyat negeri Kedah khususnya harus berani untuk membuat perubahan dengan menolak Umno dan BN serta mana-mana parti yang sekutu dengannya dari terus berkuasa dalam menjelang pilihan raya umum ke-14 nanti.


Tiada ulasan: