Rabu, 20 September 2017

Ab Aziz terus dihimpit desakan letak jawatan Pengerusi PKR Kelantan

ANTARAPOS

Post Pic


PETALING JAYA: Pengerusi PKR Kelantan, Ab Aziz Ab Kadir terus didesak melepaskan jawatannya selepas didakwa mesra PAS.

Pengarah Pilihan Raya PKR Kota Bharu, Ahmad Syauqey Abdul Ghani berkata satu memorandum yang ditandatangani seluruh ahli parti negeri itu akan diserahkan kepada Presiden, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail supaya keputusan segera diambil untuk membersihkan kepimpinan parti.

“Kita sudah serah memorandum supaya (Aziz ditukar) pada majlis Pelancaran Pakatan Harapan Kelantan melalui Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin pada 25 Ogos, kemudian kita buat satu lagi kiriman kepada seorang pemimpin yang rapat dengan presiden.

“Sekarang kita beri kepercayaan kepada pucuk pimpinan pusat membuat keputusan terbaik sekalipun mengekalkan Aziz, kita menerima keputusan itu secara terbuka.

“Bagaimanapun kita menaruh harapan tinggi kepada parti untuk mendengar desakan kami dan sokongan dari akar umbi cukup kuat untuk mendesak Aziz meletak jawatan,” demikian memetik kenyataan Syauqey sebagaimana dilaporkan FMT, hari ini.

Awal bulan lalu memorandum mendesak pengunduran Ab Aziz dari jawatan itu juga dilakukan, bertujuan menjaga kepentingan parti dan menghalang pihak yang mahu memecahbelahkan kepimpinan PKR Kelantan sekaligus menjadi 'pak turut' kepada kerajaan PAS Kelantan.

Sementara itu Syauqey memaklumkan isu pelantikan Ketua AMK Kelantan yang baru, Mohd Khairul Amin Abdul Rahman dilihat masih menimbulkan ketidakpuasan hati pada Ab Aziz dan kumpulannya yang terus mempersoalkan tindakan itu.

Terdahulu Mohd Hafidz Rizal Amran dipecat dari jawatan sayap parti itu pada 28 Ogos lalu dan digantikan dengan Khairul Amin sebagaimana diumumkan Ketua AMK Pusat, Nik Nazmi Nik Ahmad yang dikatakan memenuhi permintaan ahli parti di negeri berkenaan.

“Di peringkat saya ia (perlantikan ketua Pemuda PKR baharu) dianggap selesai sebab pelantikan Khairul dibuat oleh Ketua Pemuda Pusat, Nik Nazmi Nik Ahmad.

“Pihak saya membuat pertanyaan lanjut sebab Aziz mempersoalkan keputusan Nik Nazmi apabila mendakwa tidak berbincang dengannya sebelum keputusan dibuat padahal perkara itu sudah dimaklumkan. Mereka masih tidak puas hati lagi,” katanya.

Tiada ulasan: