Rabu, 9 Ogos 2017

SPR tidak pernah tolak simbol parti politik berdaftar

ANTARAPOS.COM

Post Pic
 
 
PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak pernah menolak permohonan daripada mana-mana parti politik untuk mendaftarkan logo atau simbol bagi digunakan dalam pilihan raya sekiranya logo tersebut telah diluluskan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS).
 
Mengulas laporan sebuah akhbar semalam bertajuk "Mustahil SPR Lulus Logo", Pengerusi SPR Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah berkata, dakwaan tersebut adalah tidak berasas dan berniat serong untuk menimbulkan persepsi negatif terhadap SPR serta mengelirukan rakyat.
 
"Dakwaan bahawa pendaftaran logo tidak mungkin diluluskan oleh SPR adalah kenyataan yang bersifat pramatang dan tidak bertanggungjawab," katanya dalam kenyataan, di Putrajaya hari ini.
 
Beliau berkata buat masa ini tiada sebarang permohonan berkaitan perkara itu dibuat kepada SPR.
 
"Dalam perkara ini, SPR difahamkan bahawa status pendaftaran gabungan parti-parti serta simbol parti berkenaan masih belum diluluskan oleh RoS," katanya.
 
Berikutan itu, Mohd Hashim berkata setelah simbol parti berkenaan diluluskan oleh RoS, dan sekiranya dirujuk kepada SPR, tindakan selanjutnya mengikut undang-undang akan dibuat oleh SPR.
 
Semalam, Pengerusi PKR Terengganu Azan Ismail dipetik sebagai berkata adalah mustahil SPR akan meluluskan penggunaan logo rasmi Pakatan Harapan dalam pilihan raya walaupun logo tersebut diluluskan RoS.
 
Menurutnya penggunaan logo rasmi Pakatan Harapan yang mewakili PKR, DAP, Amanah dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu sudah tentu memberi saingan sengit kepada Barisan Nasional.
 
 

Tiada ulasan: