Khamis, 10 Ogos 2017

Sekolah dikecam kerana asingkan cawan orang Islam, bukan Islam

 
Sekolah mengamalkan dasar itu sejak tahun lepas dan ibu bapa tidak berpuas hati.


cawan-2

HULU LANGAT: Dasar mengasingkan bekas minuman orang Islam dan bukan Islam di sebuah sekolah di Selangor mengancam untuk mencetuskan satu lagi kontroversi melibatkan layanan terhadap murid-murid bukan Islam di sekolah kerajaan.

Kunjungan FMT di Sekolah Kebangsaan Taman Puteri di Hulu Langat mendapati cawan yang diletakkan bersebelahan sebuah mesin dispenser air minuman di blok sekolah diletak label “MURID ISLAM” dan “MURID BUKAN ISLAM”.

Pihak berkuasa sekolah enggan mengulas ketika ditanya mengenai perkara itu, namun seorang kakitangan kantin yang tidak mahu dinamakan berkata amalan itu bermula tahun lepas di bawah pengetua sekolah, yang sudah dipindahkan selepas tamat tempoh 4 tahun berkhidmat.

Cubaan mendapatkan komen dari Kementerian Pendidikan, termasuk Timbalan Menteri P Kamalanathan tidak berjaya.

Seorang ibu, Madavhi, terkejut dengan dasar itu, sementara pengendali bas sekolah Chitra Devi berkata amalan itu perlu dihentikan kerana kanak-kanak dari semua kelompok masyarakat haruslah “makan dan main bersama”.

“Wang bertukar tangan dari orang bukan Islam kepada orang Islam dan sebaliknya. Jadi amalan itu tidak sepatutnya berlaku,” tambahnya.

SK Taman Puteri mempunyai ramai 219 murid Melayu dan 145 murid bukan Melayu.

Seorang lagi ibu, Norsarina Zakaria terkejut melihat gambar yang tular di internet, dan membantah tindakan sekolah melabel bekas minuman murid.

“Mengasingkan bekas minuman orang Islam dan bukan Islam memberi gambaran buruk kepada orang lain, seolah-olah Islam ini agama keras,” katanya.

Sebelum ini, ahli politik pembangkang menghentam dasar itu di Facebook.

cawan

“Ini ketaksuban tahap baharu. Kamu patut malu,” kata Ahli Majlis Perbandaran Seberang Perai Satees Muniandy.

“Inilah yang akan jadi dalam sekolah satu aliran; kanak-kanak bukan Islam akan diajar bahawa mereka ‘berbeza’ dan tidak layak berkongsi walau cawan air pun dengan pelajar Islam,” katanya.

Tiga 3 lalu, sebuah sekolah rendah di Setapak mencadangkan murid Islam dan bukan Islam diasingkan bagi menangani masalah kekurangan guru, mewujudkan rasa tidak senang dalam kalangan ibu bapa.

Sekolah itu menjawab cadangan itu bagi menguruskan pengajaran Pengajian Islam dan bahasa Arab untuk murid Islam dan mata pelajaran Moral, bahasa Mandarin dan bahasa Tamil untuk bukan Islam.

Pada 2013, Sekolah Kebangsaan Seri Pristana di Sungai Buloh dikecam selepas murid-murid bukan Islam diberitahu supaya menggunakan bilik bersebelahan sebuah tandas untuk makan di bukan Ramadan.

Tiada ulasan: