Isnin, 7 Ogos 2017

Putrajaya bentang semula pindaan Akta Perkahwinan, tiada peruntukan baru mengenai agama anak

ANTARAPOS.COM

Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Putrajaya menggugurkan peruntukan kontroversi yang mengekalkan agama anak sekiranya ibu bapa memeluk agama lain melalui satu cadangan pindaan baru terhadap Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) di Dewan Rakyat esok.
 
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Azalina Othman berkata rang undang-undang pindaan sebelum ini ditarik balik hari ini sebelum sesi soal jawab bermula.
 
Azalina dalam satu kenyataan menjelaskan cadangan pindaan baru itu akan mengecualikan peruntukan Klausa 88A yang menyatakan agama anak terlibat kekal biarpun salah seorang atau kedua-dua ibu bapanya memeluk agama lain.
 
"Penarikan balik RUU yang dibentangkan pada November itu dibuat supaya tidak berlaku percanggahan dalam mana-mana peruntukan Perlembagaan Persekutuan.
 
"Langkah itu juga diambil selaras prinsip doktrin stare decisis (terikat dengan keputusan mahkamah lebih tinggi) yang mana keputusan mahkamah tertinggi mengenai pentafsiran Fasal (4) Perkara 12 adalah terikat," katanya dalam kenyataan media yang dikeluarkan di Kuala Lumpur hari ini.
 
Peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan itu menyebut agama seseorang di bawah umur 18 tahun harus ditentukan oleh ibu bapa atau penjaga.
 
“Sehubungan itu, kerajaan berharap semua pihak mengambil perkara ini secara positif demi memelihara prinsip kemajmukan bangsa dan agama dalam kalangan rakyat di negara ini.
 
"Semua pihak diharap menyokong RUU baharu ini dan tidak mempolitikkan isu berkenaan," katanya.
 
 

Tiada ulasan: