Selasa, 8 Ogos 2017

PRU14: PAS sasar menang empat DUN milik BN, yakin tawan semula Terengganu

Oleh Syed Mu'az Syed Putra
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: PAS Terengganu kini menumpukan usaha mempertahankan kerusi yang dimenangi pada 2013 dan merampas kerusi yang ditawan Barisan NAsional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
 
Pesuruhjayanya Datuk Husin Awang berkata PAS akan bertanding di kesemua kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) selain bersedia berdepan saingan tiga penjuru.
 
"PAS bersedia menghadapi pilihan raya dalam apa jua keadaan dan penentang atau musuh pilihan raya kita paling utama ialah Umno-BN.
 
"(Parti) yang lain dan baru datang itu kita tak boleh nak halang, kalau dia masuk (bertanding) kita bersedia menghadapinya dalam apa jua keadaan," katanya kepada Antarapos.
 
Beliau menambah PAS Terengganu menyasarkan untuk memenangi sekurang-kurangnya empat kerusi DUN pada PRU14 bagi menjamin peralihan kuasa pentadbiran kerajaan negeri.
 
"Sebagaimana yang dimaklumkan kita akan bertanding di semua kerusi sama ada Parlimen ataupun DUN.
 
"Kita juga berhasrat atau bertekad mempertahankan 15 kerusi yang sedia di menangi sama ada atas PAS ataupun atas nama kerjasama dengan parti lain pada pilihan raya umum yang lalu," katanya.
 
Sehubungan itu, katanya jentera serta ahli PAS Terengganu semua peringkat perlu tingkatkan usaha dan bekerja keras untuk merealisasikan hasrat menawan negeri berkenaan.
 
"Kita mensasarkan untuk menambah tiga atau empat kerusi lain bagi melayakkan untuk menukar kerajaan," katanya.
 
Dalam PRU13 lepas, BN berjaya mengekalkan kerajaan dengan menang mudah apabila berjaya menawan 17 kerusi Dun berbanding 15 kerusi di pihak pembangkang (14 kerusi Pas dan satu PKR).
 
Manakala kedudukan BN dan pembangkang seri di kerusi Parlimen apabila masing-masing memperoleh empat kerusi.
 
 

Tiada ulasan: