Ahad, 6 Ogos 2017

Mahkamah London Arah Sarawak Report Bayar Kos Saman PAS

Rafa Azmir

Mahkamah London


Mahkamah London telah mengarahkan editor Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown untuk membayar dua pertiga daripada kos saman Presiden PAS Abdul Hadi Awang terhadap Sarawak Report.

Setiausaha politik PAS Ahmad Samsuri Mokhtar berkata Brown perlu membayar £15,000 (RM83,700) kepada Hadi dengan kuantum baki itu akan dinilai oleh mahkamah pada waktu yang sama.

Mahkamah memerintahkan pembayaran sebagai “flawed basis” terhadap permohonan Rewcastle-Brown, di mana hujahannya iaitu beliau tidak boleh mengemukakan kes undang-undang terhadap Hadi di Malaysia kerana badan kehakiman, kerajaan dan perdana menteri bersekongkol dengan Hadi.
Samsuri berkata hujah itu ditolak oleh mahkamah kerana kekurangan asas bukti.

“Seperti yang diperhatikan oleh mahkamah, tuduhan-tuduhan yang serius ini tidak disokong oleh apa-apa bukti dari Brown sekalipun, walaupun mempunyai beberapa bulan untuk menyediakan beberapa.

“Mahkamah membuatnya dengan jelas bahawa tanpa apa-apa keterangan, mahkamah tidak boleh menerima bahawa satu lagi negara berdaulat yang mempunyai hubungan baik dan hubungan dengan UK adalah korup,” katanya dalam satu kenyataan.

Hadi menawarkan untuk membayar deposit RM80,000, yang diterima oleh mahkamah, kata Samsuri.

“Peguam-peguam PAS berhujah, dengan pendapat undang-undang pakar undang-undang di Malaysia, ada undang-undang yang kukuh di antara United Kingdom dan Malaysia yang membolehkan Brown menuntut kos melalui mahkamah undang-undang di Malaysia, menanggung kos tidak lebih Daripada RM80,000.

“Berdasarkan keyakinannya terhadap kes itu sejak awal, Hadi sudah menawarkan untuk mendepositkan jumlah ini dengan mahkamah, yang mencukupi dan tidak menentu.”

Hadi mengemukakan saman terhadap Rewcastle-Brown atas artikel yang ditulisnya pada Ogos 2016, yang mendakwa Hadi, yang mengetuai parti pembangkang Islam, PAS, menerima RM90 juta dalam rasuah daripada Perdana Menteri Najib Razak.

“Ini merupakan perkembangan yang sangat positif bagi Hadi dalam usaha beliau untuk membersihkan nama oleh Brown dan Sarawak Report dalam artikel mereka,” kata Samsuri.

Hadi diwakili oleh firma perundangan Carter-Ruck dan ahli perundangan Jacob Dean di London.


Tiada ulasan: