Khamis, 17 Ogos 2017

Lokap Polis Teluk Intan: Pasungan Puaka

 
Oleh Muhaimin Sulam

Ini cerita pekan aku. Teluk Intan yang asalnya popular dengan nama Telok Anson. Sempat juga pekan kami selama 100 tahun guna nama Inggeris. Sekitar pekan ini telah membangun ratusan tahun sebelum Inggeris datang.

Sebelum itu, pekan ini dikenali dengan nama Teluk Mak Intan. Tempat sekitarnya yang terkenal atau penting ialah Batak Rabit, Durian Sebatang dan Kuala Bidor. Banyak Sultan dan Raja bersemanyam. Laksamana Hitam, laksamana Perak pertama berkubu di sini.

Antara 1995 hingga 2006, bangunan putih biru mengadap Sungai Perak sangat significant dengan sejarah orang buruan, unwanted, dsb. Bentuk binaannya memang kolonial dan tentulah prosedur dan matlamatnya menjajah dan menjarah. Itu sebelum merdeka. Selepas merdeka, fungsinya tetap sama walaupun milik aspirasi yang berbeza.

Tuan Mahmud, Boss SB Teluk Intan ketika itu. Biliknya sebelah kiri pintu masuk. Sebelah kanan, anggota biasa yang berpakaian preman lazimnya berada. Tiada fail yang bersepah atau menimbun. Bau asap rokok yang keras. Kipas anginpun berpusing seadanya.

Seingatku, Tuan Mahmud adalah mamak Tanjung. Isterinya peminat Harakah dan anak mereka bersekolah agama. Dia saja sebut tentang isteri dan anaknya, dia nak bagitau bahawa bukan orang PAS saja yang nak Islam. Orang lainpun nak Islam. Tapi cerita ini dah hampir 20 tahun lalu, ingatanku tidak selekit dulu.

Mail SB, Midon (bapa Hafiz Hamidon) antara yang masih aku ingat jadi anggota bahagian SB. Isteri Bang Mail kerja di Dewan Masak sekolah arwah bapa aku. Anak perempuan Encik Midon, sekolah tempat aku mengajar. Sesekali diaorang jumpa aku. Bang Mail selalu tanya tentang politik tapi Encik Midon cerita pasal anaknya saja.

Ada seorang budak baru join SB Teluk Intan. Sampai sekarang dia masih berkhidmat. Kami panggil Pak Tam sebab kulitnya agak gelap tapi dia bukan mamak Tanjung. Pak Tam adalah ahli sejarah. Banyak maklumat yang dia simpan. Bila dan berapa kali aku kena tangkap dan masuk lokap. Dia tahu. Sayangnya dia tak tulis buku.

Selepas Tuan Mahmud pencen, dia diganti orang luar. Kami panggil dia, Wak. Tapi dia tak pernah cakap Jawa dengan aku. Berumur 50an dan berperwatakan agak sederhana. Beza dengan Tuan Mahmud yang tegas dan keras, penggantinya selalu mengalah bila bersembang.

Semasa Wak jadi ketua SB adalah waktu yang paling tension hubungan antara parti pembangkang dengan polis. Kami sebut polis adalah cawangan UMNO. Segala kerja polis adalah kerja UMNO.

Paling tak masuk akal apabila ceramah di Kg Sg Tukang Sidin yang pedalaman yang dihadiri Hj. Muhyidin Abd Rashid, Ketua Pemuda PAS Terengganu diganggu FRU atau Polis Bertopi Merah.

Trak polis pun tak boleh masuk tempat ceramah sebab jalan kampong sempit. Terkejut beruk orang kampong masa itu. Penceramah bukan top tapi macamana jadi begitu panas. Hj. Muhyiddinpun jenis penceramah bersantai je. Aku tak faham, ngapa perlu dikerah mamat topi merah ini masuk kampong hanya nak handle ceramah kecil ini.

Sebagai hasilnya, dalam PRU 1999 UPU kampong tu, PAS menang satu undi. Ada mamat UMNO ber'nazar' kerat jarinya jika PAS kampongnya menang. Imam Kenik masa tu belum jadi imam Masjid Tukang Sidin tanya kat arwah bapaku tentang nazar tu. Arwah bapa aku kata, agama tak suruh bernazar benda yang sia-sia.

Walaupun aku boleh duduk makan mee goreng dengan Ketua SB, dia tetap polis. Tengahari itu kami minum sama, borak sama. Malamnya pula, polis belasah, tangkap kami dan tidur dalam Balai Polis.

Wak protect aku dari kena belantan polis. Aku ptau, dia cuba beri gambaran, 'Min, kita kawan.' Kita sama buat kerja kita. OCPD nak jumpa, ada sessi interview. Kami bincang elok/elok.

Tapi senja itu Polis Teluk Intan lebih 10 trak polis ke Chenderong Balai sampai aku tak jadi balik salin baju selepas gotong royong di tapak ceramah. Polis buat dua road block. Orang kampong tak jadi pergi, motor mereka roadtax dah mati, lampu terbakar dsb.

Masa itu Dr Hatta Ramli penceramah utamanya. Selain itu, kami jemput Arwah Hamzah yang dibelasah FRU semasa demonstrasi Himpunan 100 Ribu Rakyat tapi malam itu program kami polis lebih ramai yang datang dari orang kampong. Seingat aku Timbalan OCPD ialah Tuan Arjunaidi (aku rasa dia sekarang dah pangkat tinggi). Masa itu aku memang hangin dengan Tuan Arjunaidi. Tapi kalau jumpa, mesti kami ketawa cerita komidi ini.

Balai ini mengingatkan aku semua historic events. Aku baru perasan, punya nak matang dan sejahtera berpolitik, ada satu group WhatsApp yang invite aku, masukkan SB (polis betui la) dalam group itu.
Alahai naifnya.

Tiada ulasan: