Ahad, 6 Ogos 2017

Jangan ‘curi’ kerusi kami, MIC ingatkan MyPPP

 Berita Daily Staff

Presiden MyPPP, Kayveas turut dicabar bertanding di DUN Pasir Pendamar atau parlimen Taiping

KUALA LUMPUR: MIC hari ini menyerang balas parti komponen BN, MyPPP yang menyatakan bahawa Presiden  parti itu M Kayveas ialah calon yang lebih baik bertanding di Cameron Highlands, salah satu kerusi parlimen yang tradisinya ditandingi oleh MIC.

“Sejak 2004, MIC telah berkhidmat siang dan malam di Cameron Highlands. Secara tradisional, kerusi itu menjadi kepunyaan MIC dan tiada ada hak untuk bagi sesiapa bagi mempersoalkan usaha MIC bagi kemenangan BN  di sana,” kata Ketua Pemuda MIC Pahang Kartigesan Murugaiah.

Tambahnya, MyPPP perlu menjaga kerusi-kerusi miliknya dan tidak mencemarkan usaha satu lagi parti komponen memenangi satu kerusi bagi BN dalam pilihan raya umum berikutnya.

Menurutnya lagi, Presiden MIC Dr S Subramaniam telah menegaskan bahawa kerusi parlimen Cameron Highlands adalah milik MIC dan parti itu bakal akan bertanding.

Demikian kata Kartigesan ketika mengulas kenyataan Ketua Pemuda MyPPP Sathiah Sudakaran yang menegaskan bahawa MyPPP lebih layak bertanding di Cameron Highlands berbanding parti komponen BN yang lain.

Terdahulu, Sathiah berkata Presiden MyPPP berhak bertanding di Cameron Highlands kerana Ahli Parlimen kerusi itu G Palanivel kini bukan lagi ahli MIC.

“Ia tidak adil untuk MIC menuntut kerusi sejak parti telah pun menegaskan bahawa Palanivel bukan lagi satu ahli MIC. Ini bererti Palanivel ialah ahli parlimen Bebas BN dan mana-mana parti komponen BN mempunyai hak bertanding  di sana,” dia memberitahu Berita Daily semalam.

“Sejak kerusi dimiliki oleh BN, saya mempunyai pendapat yang Kayveas mempunyai hak bertanding di Cameron Highlands berbanding dengan pemimpin BN lain.

“Kami tahu bahawa Cameron Highlands ialah satu kerusi parlimen berbilang kaum. MyPPP juga merupakan sebuah parti berbilang kaum. Ini memudahkan pengundi tempatan akan terima dengan mudah MyPPP berbanding dengan parti yang mewakili satu kaum sahaja,” jelas Sathiah.

Sathiah juga menyatakan bahawa Kayveas telah berkhidmat di sana selama lebih dua tahun.

Dalam pada itu, Kartigesan turut menggesa Sathiah supaya menjauhkan diri dari Cameron Highlands.
“Jangan campur tangan dalam di tempat kami (MIC),” katanya.

Tegasnya, MIC mempunyai calon jauh lebih baik dan muda berbanding MyPPP.

“Saya  di sini mencabar Kayveas bertanding di bekas kerusinya sama ada di DUN Pasir Pendamar atau parlimen Taiping untuk membuktikan bahawa dia boleh menebus kebanggaannya dengan memenangi kerusi beliau kalah dalam pilihan raya sebelum.

“Jika Kayveas ialah seorang ahli politik berpengalaman, dia sepatutnya bekerja di Taiping atau Pasir Pendamar untuk memastikan BN boleh mendapat balik kerusi.

“Secara alternatif, dia cuba untuk mencuri.”

Cameron Highlands merupakan kerusi parlimen diwujudkan pada 2004 di mana dimenangi oleh calon MIC Devamany pada dua PRU berturut-turut tahun 2004 dan 2008 masing-masing.

Pada PRU 13(2013) bekas Presiden MIC Palanivel menang di sana, sebelum beliau diumumkan sebagai Ahli Parlimen Bebas selepas hilang keanggotaan MIC semasa krisis MIC.

Ketua Pemuda MIC C Sivarraajh, disebut bakal calon BN di Cameron Highlands.

Tiada ulasan: