Isnin, 7 Ogos 2017

FGV tangguh terbitan bon RM1.5 bilion

ANTARAPOS.COM

Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) akan menangguhkan usahanya untuk mendapatkan dana RM1.5 bilion daripada pasaran bon, sekurang-kurangnya sehingga bulan depan.
 
Menurut Edge Weekly, yang memetik pemangku pengerusi FGV, Tan Sri Sulaiman Mahbob, berkata penangguhan itu dibuat susulan ketidakpastian dengan komposisi lembaga pengarah syarikat.
 
"Untuk terbitan sukuk yang besar, kita memerlukan pengerusi, CEO dan CFO untuk jangka panjang.
 
"Saya fikir kita perlu tunggu sebulan lagi," kata Sulaiman.
 
Beliau berkata FGV perlu mengumpulan jumlah itu untuk membiayai semula beberapa hutang FGV.
 
Menurut laporan itu, pada akhir bulan Mac, FGV mempunyai tunai sebanyak RM1.87 bilion manakala liabilitinya pula adalah sebanyak RM4.17 bilion dan RM161.59 juta dalam aset sedia untuk dijual.
 
"(Ada tidak sepadan - garis modal kerja digunakan untuk pelaburan dan sebagainya, jadi kami ingin memadankan penggunaan jangka panjang dengan pembiayaan jangka panjang.
 
"Kami sedang berusaha menjual pegangan saham insurans kami di Affin. Ini agak besar, kami berharap dapat memperoleh wang itu tidak lama lagi, yang kini dengan Bank Negara Malaysia," katanya.
 
Sulaiman dilantik sebagai pengerusi FGV pada pertengahan Jun  lalu. Beliau menggantikan Tan Sri Isa Abdul Samad, berikutan apa yang dilihat sebagai pertarungan kuasa dalam lembaga pengarah syarikat.
 
Krisis itu tercetus apabila lembaga pengarah memutuskan untuk menggantung Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Zakaria Arshad dan CFO Datuk Ahmad Tifli Mohd Talha pada awal bulan Jun.
 
Tidak jelas sama ada usaha untuk mengumpulkan dana RM1.5 bilion itu dimulakan ketika Isa adalah pengerusi FGV.
 
 

Tiada ulasan: