Jumaat, 4 Ogos 2017

Azmin kepada KPN: Saya akan saman kamu

 
Peguam Latheefa Koya mewakili menteri besar Selangor berkata beliau sudah mengarahkan peguam mengambil tindakan seterusnya selepas KPN enggan patuh notis tuntutan menangkap Jho Low.


azmin-ali_khalid-abu-bakar_600


PETALING JAYA: Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali akan menyaman Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar kerana enggan mengambil tindakan terhadap Low Taek Jho atau Jho Low atas dakwaan salahlaku berkaitan 1MDB.

Peguam Azmin, Latheefa Koya berkata mereka sudah memberikan peluang kepada Khalid untuk menjalankan tugasnya sebagai pegawai polis.

“Tetapi kerana dia tidak peduli, MB telah mengarahkan kami untuk mengambil tindakan seterusnya,” katanya, dan menambah pihaknya akan memaklumkan pemberita bila Azmin akan memfailkan saman itu.

Pada Selasa, Azmin melalui peguamnya menghantar notis undang-undang kepada Khalid menuntut pegawai tertinggi polis itu menjalankan tugas dan mengeluarkan waran tangkap terhadap Jho Low.

Azmin mendakwa ahli perniagaan Pulau Pinang itu sudah melakukan salahlaku mengikut pelbagai undang-undang jenayah.

Beliau berkata sekiranya KPN tidak mengambil sebarang tindakan sehingga 15 Ogos ini, beliau akan menyaman polis bagi memaksa mereka mengambil langkah-langkah yang perlu termasuk mendapatkan bantuan Interpol untuk menangkap Jho Low.

Khalid memberitahu pemberita semalam yang beliau tidak akan patuh notis tuntutan Azmin.
“Ambillah tindakan mahkamah. Saya tunggulah,” katanya.

Khalid menjelaskan ini kerana siasatan terhadap dana pelaburan milik kerajaan itu dan individu yang dikaitkan dengannya masih lagi berjalan.

Sebelum ini pada November 2015, Kementerian Dalam Negeri dalam jawapan bertulis kepada Ahli Parlimen Kelana Jaya Wong Chen berkata kerajaan tidak berjaya mengesan individu tertentu untuk membantu siasatan terhadap 1MDB.

Jho Low antara individu yang diperlukan untuk siasatan itu, termasuk bekas eksekutif kanan 1MDB Casey Tang Keng Chee dan Jassmine Loo Ai Swan, Pengarah Urusan SRC International Nik Faisal Ariff Kamil dan Pengurus Bank Deutsche Yusof Annuar Yaacob.

Tiada ulasan: