Jumaat, 4 Ogos 2017

1MDB: Azmin mahu saman Khalid

ANTARAPOS.COM

Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar enggan melayan notis tuntutan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali supaya menahan dan mengekstradisi ahli perniagaan, Jho Low.
 
“Kes siasatan 1MDB ini masih lagi berjalan. Jadi, saya tidak mahu respon terhadap tuntutan itu.
 
“Jadi ambillah tindakan, saya tunggu,” katanya pada sidang media selepas menyaksikan latihan keselamatan Ex Rimau yang diadakan di Maktab Polis Diraja Malaysia, semalam.
 
Tambah Khalid, siasatan terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB) masih berjalan dan polis mahu memberi fokus kepada isu itu.
 
Terdahulu Azmin pada Selasa mahu pihak polis menangkap Jho Low yang dikaitkan sebagai orang utama dalam skandal 1MDB.
 
Notis Azmin yang dikeluarkan menerusi peguamnya, Latheefa Kota enuntut supaya Jho Low ditahan setelah didakwa melakukan kesalahan di bawah Kanun Keseksaan dan Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pembiayaan Keganasan 2001.
 
Sementara itu Azmin dalam respon terbarunya memberitahu akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Khalid kerana tidak memenuhi tuntutan menahan dan mengekstradisi Jho Low.
 
Memetik Malaysiakini, Latheefa memberitahu anak guamnya tidak akan menunggu tempoh 14 hari itu tamat untuk mengambil tindakan.
 
"Tetapi kerana beliau tidak berminat, kita akan jumpanya di mahkamah," katanya ketika dihubungi semalam.
 
 

Tiada ulasan: