Isnin, 10 Julai 2017

Ukur keupayaan Azmin dengan isu penyusunan semula industri air, tegas Khalid Ibrahim

Oleh Ainor Rahim
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Keupayaan sebenar Datuk Seri Azmin Ali diukur dengan bagaimana Menteri Besar Selangor itu memuktamadkan penyusunan semula industri air di negeri itu.
 
Tegas mantan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, cemerlang atau tidak Azmin bukan terletak pada peningkatan rizab negeri, seperti yang diuar-uarkannya selama ini.
 
Ujar Khalid, beliau serta banyak pihak kini sedang menunggu perkembangan terkini penyusunan semula industri air sama ada akan berjaya dengan pengambilalihan dengan harga yang dipersetujui sebelum ini atau pada kadar yang jauh lebih tinggi. 
 
"Dia (Azmin) kena diukur (keupayaan) dari segi penggunaan dana. Salah satu daripada perkara yang dibangkitkan oleh masyarakat sekarang ialah tentang penyusunan semula industri air. 
 
"Penyusunan semula industri air, kita menjangkakan untuk mendapat membeli RM9.65 bilion semua industri air," katanya kepada Antarapos baru-baru ini.
 
Khalid berkata demikian mengulas laporan media serta kenyataan Azmin sendiri bahawa kerajaan negeri di bawah terajunya semakin maju dan menyaksikan peningkatan dalam kutipan rizab negeri.
 
Khalid sewaktu memimpin Selangor menawarkan pengambilalihan ekuiti dan liabiliti empat syarikat konsesi dengan jumlah RM9.65 bilion.
 
Empat syarikat konsesi itu adalah Puncak Niaga Sdn. Bhd, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd, Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn. Bhd. (Splash) dan Konsortium ABASS Sdn. Bhd (Abbas).
 
Sebelum Khalid meletak jawatan beliau berjaya mengambil alih tiga syarikat berkenaan kecuali Splash yang tidak bersetuju dengan tawarannya RM250.6 juta oleh bekas menteri besar itu kerana mendakwa nilai syarikat itu berjumlah RM2.5 bilion setakat 31 Disember 2013.
 
Menurut Splash lagi jika dikira tempoh konsesi 16 tahunnya dilupus, syarikat itu kononnya bernilai RM3.9 bilion.
 
Namun Khalid mendakwa Azmin kini cenderung untuk membayar Splash dengan harga RM2.7 bilion, iaitu 10 kali ganda daripada tawaran asal (RM250.6juta).
 
"Tetapi dengar khabar angka itu naik bertambah RM2 bilion. Jadi kalau kita kena bayar RM2 bilion maknanya rizab Selangor akan berkurang RM2 bilion.
 
"Cakap pasal naik rizab (di bawah teraju Azmin) tetapi mungkin kita (Selangor) kena bayar lebih (kepada syarikat konsesi). Jadi itu semua kita kena ambil kira mengukur keupayaan dan kebolehan (Azmin uruskan dana negeri)," ujar Khalid lagi.
 
Isu rundingan pengambilalihan Splash masih berlangsung selepas tempohnya dilanjutkan daripada Oktober tahun lalu. 


Tiada ulasan: