Khamis, 6 Julai 2017

SPR tidak boleh guna persempadanan baru, kejayaan rakyat Malaysia - Azmin

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohamad Azhar
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mendakwa keputusan injuksi Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, yang menghalang Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) daripada melaksanakan persempadanan semula di Semenanjung semalam, sebagai 'kemenangan' seluruh negara.
 
Ujarnya hasil dari keputusan itu menyebabkan SPR tidak boleh menggunakan persempadanan semula yang baru pada Pilihan Raya Umum ke-14 akan datang.
 
"Saya nak ucap tahniah kepada seluruh rakyat negeri Selangor kerana buat pertama kali dalam sejarah perundangan negara mahkamah petang semalam keluarkan arahan kenakan injunksi melarang SPR kemukakan laporan kepada perdana menteri mengenai persempadan semula yang dicadangkan.
 
"Ini membuktikan inisiatif kerajaan negeri Selangor untuk mempertahankan hak bukan sahaja rakyat Selangor tetapi seluruh negara telah hasilkan kejayaan," katanya semasa berucap pada Majlis Aidilfitri Institut Darul Ehsan (IDE) dan merasmikan pejabat baru di sini hari ini.
 
Reaksi Azmin itu menyusul selepas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan SPR tidak boleh menghantar laporan persempadanan semulanya kepada perdana menteri tanpa melibatkan Selangor.
 
Menurut Hakim Azizul Azmi Adnan, beliau memberi perintah itu kerana SPR tidak bersetuju dengan tafsiran kerajaan megeri Selangor mengenai seksyen 8 dalam jadual ke-13 Perlembagaan Persekutuan.
 
"Hanya ada satu laporan kepada perdana menteri dan laporan itu hanya boleh dikeluarkan apabila semua inkuiri mengenai pelaksanaan persempdanan semula untuk semua negeri Tanah Melayu selesai.
 
"Tiada laporan boleh diberikan kepada perdana menteri yang tidak termasuk negeri Selangor," katanya.
 
Pada Oktober tahun lalu kerajaan negeri memfailkan permohonan semakan kehakiman untuk menghentikan pelaksanaan persempadanan semula.
 
 

Tiada ulasan: