Selasa, 4 Julai 2017

Pulau Batu Puteh: Apandi perjelas permohonan tafsir penghakiman ICJ

ANTARAPOS.COM

Post Pic
 
 
PUTRAJAYA: Permohonan Malaysia bagi mentafsir penghakiman yang diputuskan oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) pada 23 Mei, 2008 berhubung Pulau Batu Puteh dan Tubir Selatan minggu lalu adalah berasingan dengan permohonan semakan semula yang difailkan pada 2 Februari lalu.
 
Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali menjelaskan, permohonan terbaharu itu dibuat menurut Artikel 60 Status ICJ yang antara lain menjelaskan sekiranya berlaku pertikaian mengenai maksud atau skop penghakiman ICJ, mahkamah hendaklah membuat pentafsiran atas permohonan mana-mana pihak.
 
“Berdasarkan keputusan penghakiman 2008, Malaysia dan Singapura telah menubuhkan Jawatankuasa Teknikal Bersama Malaysia-Singapura (MSJTC) mengenai pelaksanaan penghakiman ICJ 2008.
 
“Antara tugas jawatankuasa itu ialah menangani isu persempadanan batasan maritim antara perairan kedua-dua negara, bagaimanapun MSJTC telah menemui jalan buntu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
 
Pada Jumaat lalu, ICJ yang berpangkalan di The Hague dalam satu kenyataan akhbar memberitahu bahawa Malaysia telah memfailkan permohonan bagi memohon interpretasi penghakiman berhubung Pulau Batu Puteh dan Tubir Selatan yang dibuat pada 2008.
 
Sebelum itu, pada 2 Februari lalu, Malaysia juga telah memfailkan permohonan bagi semakan penghakiman ICJ mengenai Pulau Batu Puteh, Batuan Tengah dan Tubir Selatan selepas penemuan tiga dokumen oleh Malaysia di National Archives of the United Kingdom bagi menyokong tuntutannya.
 
Menurut Apandi, salah satu penyebab kepada kebuntuan tersebut ialah disebabkan pihak-pihak yang terlibat tidak dapat mencapai kata putus mengenai hak kedaulatan di Tubir Selatan dan kawasan perairan berdekatan Pulau Batu Puteh.
 
 

Tiada ulasan: