Sabtu, 8 Julai 2017

Pengusaha stesen minyak berdepan tindakan jika sengaja tutup awal

MALAYSIAKINI


Pengusaha-pengusaha stesen minyak diberi amaran supaya tidak menghentikan operasi lebih awal semata-mata untuk mengaut keuntungan ekoran kenaikan harga mingguan petrol dan diesel atau berdepan dengan tindakan tegas.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hamzah Zainuddin berkata pihaknya menerima aduan mengenai segelintir pengusaha stesen minyak yang berbuat demikian dan siasatan telah dijalankan.

"Ini adalah satu kesalahan, sama seperti menyorok produk terkawal seperti petrol dan diesel," katanya pada sidang media selepas melancarkan program Food Fiesta 2017 anjuran Lulu Hypermarket and Department Store di ibunegara semalam.

Hamzah berkata beliau telah bertemu dengan persatuan pengusaha stesen minyak dan akan berjumpa syarikat pembekal minyak untuk berbincang mengenai isu berkenaan.

Beberapa portal berita melaporkan rungutan pengguna yang mendakwa terdapat beberapa stesen minyak sengaja ditutup lebih awal pada malam Rabu berbanding hari biasa dengan alasan 'minyak habis'.

Tindakan itu didakwa mempunyai kaitan dengan pengumuman kenaikan harga RON95 dan RON97 sebanyak empat sen serta harga diesel yang naik tujuh sen berkuat kuasa kelmarin.

Akta Kawalan Bekalan 1961 menyatakan individu atau syarikat boleh disiasat mengikut Seksyen 15 akta berkenaan kerana menyorok barang kawalan dan Seksyen 20(1) akta sama kerana menyimpan barang kawalan tanpa kebenaran.

Mengenai Food Fiesta yang memasuki tahun kedua penganjurannya, Hamzah berkata ia adalah usaha yang membanggakan kerana dapat memperkenal dan mempromosi makanan n tempatan terutamanya kepada pelancong asing.- Bernama


Tiada ulasan: