Jumaat, 14 Julai 2017

PAS beri amaran parti lain jangan persoal hukum sebat

MALAYSIAKINI


Kerajaan PAS Kelantan memberi amaran kepada parti politik bukan Islam supaya "menutup mulut" dan tidak masuk campur dalam hal ehwal Islam terutama dalam pelaksanaan hukuman sebat di tempat terbuka di negeri itu tidak lama lagi.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan dan Hubungan Seranta negeri, Datuk Mohd Nassuruddin Daud menegaskan, MCA, Gerakan dan DAP tiada hak mempersoalkan hal ehwal Islam.

Katanya, mereka perlu membuat kajian terlebih dahulu mengenai Islam sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan.

“Undang-undang dan hukuman ini tidak ada kena mengena dengan mereka (bukan Islam). Tidak sepatutnya mereka memberi komen sedangkan mereka tidak memahaminya,” katanya seperti dilapor Utusan Malaysia hari ini.

Pada 12 Julai, DUN Kelantan meluluskan Rang Undang-­Undang (RUU) Enakmen Tatacara Jenayah Syariah 2002 (Pindaan 2017) yang membolehkan hukuman sebat terhadap pesalah syariah dijalankan di tempat terbuka.

Pengerusi Biro Keharmonian Agama MCA, Datuk Seri Ti Lian Ker dilaporkan berkata, PAS cuba mencari kepentingan politik bagi mendapatkan sokongan orang Islam dalam menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) dengan melaksanakan undang-undang tersebut.

Dalam masa sama, Ahli DAP, Datuk Zaid Ibrahim dilapor turut membidas PAS yang didakwa terdesak mengunakan imej Islam bagi mendapatkan kemenangan di Kelantan.

Mengulas lanjut, Mohd Nassuruddin yang juga Ketua Penerangan PAS Kelantan berkata, parti itu memperjuangkan hukum Islam sepanjang masa bukan hanya ketika ingin menghadapi pilihan raya.

Katanya, Kerajaan Kelantan meletakkan syariat Islam le­bih daripada segala-galanya dan pelaksanaan hukuman tersebut sebenarnya dicadangkan sejak tahun 2015 lagi.

“Sejak tahun 2015, kita telah bermesyuarat lebih 14 kali melibatkan Hakim Syarie, mufti dan pakar undang-undang Islam. Adakah tahun 2015 itu dekat de­ngan pilihan raya?” katanya.


Tiada ulasan: