Isnin, 10 Julai 2017

Pakatan Rakyat : Pemimpin DAP Guna Media Sosial Kritik Azmin






Pemimpin DAP menggunakan platform media sosial untuk mengkritik kenyataan Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali berkenaan Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Selangor.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua berkongsi artikel itu di halaman Facebook yang disertai kenyataan itu: “ketawa atau menangis?”

Veteran DAP Lim Kit Siang juga berkongsi artikel yang sama di Twitter, menyebutnya “sangat mengejutkan” dan “tidak boleh diterima”.

Azmin berkata kepada pemberita pada Rabu yang kerajaan PR Selangor masih wujud kerana mandat daripada pilihan raya umum sebelumnya.

Beliau mengulas laporan sebelum ini di mana para pemimpin Amanah Selangor ingin mengetahui mengapa Azmin tidak membentuk sekretariat Pakatan Harapan (PH) negeri, tetapi sebaliknya bertegas meneruskan kerjasama dengan PAS.

Setiausaha Agung DAP dan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata beliau mahu memeriksa semua fakta sebelum membuat sebarang kenyataan sama ada kerajaan PR masih wujud di Selangor.

Bagaimanapun, beliau menyatakan di Pulau Pinang, PR tidak lagi wujud dan kerajaan negeri semasa melibatkan wakil PH.

“Tiada lagi PR. Saya akan mengulas lanjut nanti,” katanya.

Jurucakap Azmin, Ginie Lim memberitahu The Star yang kerajaan negeri PR masih wujud berdasarkan mandat dari Pilihan Raya Umum ke-13.

“Parti Amanah Negara adalah ahli gabungan politik PH. Tetapi dari segi pentadbiran negeri, hubungan kerja antara semua pihak yang diberi mandat dalam pilihan raya lepas masih kekal,” katanya sambil menambah ia adalah apa yang Azmin cuba jelaskan semasa beliau membuat kenyataan itu.

Pakatan politik PR terdiri daripada DAP, PAS dan PKR, tetapi dibubarkan pada Julai 2015 berikutan putusnya hubungan antara PAS dan DAP.

Majlis Syura PAS juga memutuskan hubungan politik dengan PKR, tetapi di Selangor kedua-dua parti itu masih mengekalkan hubungan untuk membolehkan tiga Adun PAS terus menjadi ahli eksekutif sehingga pilihan raya akan datang.

Tiada ulasan: