Khamis, 27 Julai 2017

Memahami Maksud ‘Malaysian Malaysia’ Roh Perjuangan DAP





Slogan ‘Malaysian Malaysia’ merupakan roh perjuangan DAP sejak parti itu ditubuhkan pada tahun 1966.

Pada Mei 1968, Lim Kit Siang, ketika itu Setiausaha Organisasi DAP merumuskan slogan ‘Malaysian Malaysia’ adalah alternatif kepada slogan Perikatan (Barisan Nasional) yang meletakkan Bumiputera sebagai kelas pertama dan bukan Bumiputera sebagai kelas kedua.

“DAP dibentuk untuk mewujudkan setiap warganegara bangga menjadi rakyat Malaysia.

“Cara untuk memupuk kebanggaan negara di kalangan rakyat bukan melalui dasar diskriminasi kaum atau ketidakadilan ekonomi dan sosial, atau dengan membahagikan rakyat menjadi bumiputera dan bukan bumiputera. Ia adalah dengan memberi kesamaan hak kepada semua rakyat di Malaysia, sama ada dalam aktiviti ekonomi, peluang pekerjaan, pendidikan, bahasa atau budaya.

“Hanya dengan ‘Malaysian Malaysia’, di mana terdapat pelbagai kaum, toleransi multi-budaya, keadilan sosial dan ekonomi, dapat memupuk kebanggaan negara dan rasa kebangsaan yang dimiliki oleh rakyat negara ini,”kata Kit Siang ketika berceramah bersempena dengan penubuhan Jawatankuasa Protem DAP di Kahang, Johor pada 12 Mei 1968.

Kit Siang juga menolak dasar Perikatan (UMNO, MCA dan MIC) yang mahu membina negara ini berdasarkan semangat “satu negara dan satu bahasa.”

“Bagi konsep sedemikian, bermakna pemansuhan bahasa lain di Malaysia, sama ada bahasa Cina, Tamil atau Inggeris. Secara logik, langkah sedemikian mesti membawa kepada langkah-langkah lain, seperti pemansuhan akhbar bukan Melayu, sekolah bukan Melayu, adat dan pakaian bukan Melayu, tiada papan tanda, dan sebagainya. Ini sebenarnya adalah cadangan yang dibuat oleh seorang penulis di Utusan Melayu, akhbar Melayu yang disokong oleh UMNO.

“Konsep “satu negara, satu bahasa” bukan formula untuk pembinaan negara Malaysia. Ia adalah jaminan yang pasti, sebaliknya, untuk memecahkan negara.

“Sekiranya tidak ramai rakyat Malaysia bangkit dari sikap tidak menghiraukan politik dan bersatu di sebalik gerakan yang komited untuk membawa Malaysia Malaysia yang bertoleransi, berbilang kaum, maka Malaysia sedang menuju ke arah salah faham dan konflik kaum.”

Ketika menjawab kepada Khir Johari, Setiausaha Agung UMNO, Kit Siang menafikan slogan Malaysian Malaysia merupakan slogan yang merbahaya.

“Hari ini, walaupun di sekolah, kanak-kanak sekolah telah memahami bahawa mereka dibahagikan kepada ‘bumiputera’ dan ‘bukan bumiputera’, yang menandakan beberapa bentuk ketidaksamaan dan ketidakadilan.

“Dalam erti kata lain, generasi baharu seluruh rakyat Malaysia semakin membesar yang merasakan bahawa mereka dianggap sebagai warga kelas kedua, kerana mereka dikelaskan sebagai ‘bukan bumiputera’.

“Apabila Perikatan kini sedang membangunkan pembahagian rakyat Malaysia ke dalam ‘bumiputera’ dan ‘bukan bumiputera’. Ini bertentangan dengan semua makna Malaysian Malaysia.”

Kit Siang menjelaskan konsep Malaysian Malaysia meletakkan bahasa rasmi negara bukan sahaja bahasa Melayu, tetapi juga bahasa Cina, India dan Inggeris.

Perkara itu diberitahu Kit Siang ketika bertanyakan lapan soalan kepada calon MCA Sungei Way 

Thuan Phaik Fook.

1. Encik Thuan dan MCA menentang bahasa Cina, Tamil dan Inggeris sebagai bahasa rasmi, yang boleh digunakan secara bebas di Parlimen, Dewan Negara, surat-menyurat kerajaan dan notis awam.

2. Mereka (MCA) menolak hujah DAP bahawa bahasa Cina adalah bahasa Malaysia, berdasarkan fakta bahawa ia digunakan oleh sebilangan besar rakyat Malaysia, dan mesti dipromosikan dan dibenarkan kebebasan pembangunan.

3. Mereka (MCA) menerima konsep UMNO dan Gerakan bahawa hanya bahasa Melayu adalah bahasa Malaysia, dan dasar UMNO dan Gerakan adalah ‘satu bangsa, satu bahasa’.

4. Mereka (MCA) menyokong sepenuhnya Laporan Pendidikan Abdul Rahman Talib yang bertujuan untuk menutup semua sekolah rendah Cina selepas pilihan raya umum tahun depan (1969), dan mengubahnya menjadi sekolah rendah Melayu.

5. Mereka (MCA) menolak dasar pendidikan bersepadu pelbagai bahasa DAP.

6. Mereka (MCA) menentang Universiti Merdeka, dan bekerja secara aktif untuk memusnahkan projek itu.

7. Mereka (MCA) menyokong sepenuhnya UMNO dengan menentang pengiktirafan ijazah dan kelayakan Universiti Nanyang dan Formosan.

8. Mereka (MCA) menyokong sepenuhnya UMNO dan Gerakan bahawa kesusasteraan Malaysia hanya boleh ditulis dalam bahasa Melayu, dan budaya Malaysia mesti berdasarkan bahasa Melayu.

“Mereka menafikan kesamaan kaum, dan membahagi rakyat Malaysia ke dalam ‘bumiputera’ dan ‘bukan bumiputra’, bukan berdasarkan kewarganegaraan dan tempat kelahiran, tetapi semata-mata berdasarkan bangsa.

“Dr Chen Man Hin yang dilahirkan di Seremban dan D.R.Seenivasagam yang dilahirkan di Ipoh adalah ‘bukan bumiputera’, tetapi Syed Jaffar Albar yang dilahirkan di Celebes dan Syed Hussein Alatas yang lahir di Bogor adalah ‘bumiputra’.

Tiada ulasan: