Selasa, 25 Julai 2017

Kos lawatan Rosmah: Menteri beri jawapan ‘sampah’, kata MP

 



Anggota Parlimen Kulai Teo Nie Ching hari ini mempertikaikan jawapan lisan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said berhubung soalannya mengenai kos lawatan program PERMATA ke London.

Malah, anggota parlimen DAP itu turut menganggap jawapan yang diberikan oleh Azalina sebagai 'jawapan sampah' kerana tidak menjawab soalan.

"Soalan saya, saya ingin tahu berapa kos lawatan ke London, butiran perjalanan dan apakah hasil lawatan Datin Seri Rosmah Mansor dan dua menteri lain ke London pada 4 hingga 10 Mei.

"Tapi bila saya terima jawapan, saya hairan dengan jawapan yang diberi Azalina.

"Dia (Azalina) langsung tak sebut berapakah jumlah yang dipersetujui oleh jemaah menteri.

“Ini contoh yang sangat teruk. Ini jawapan yang "rubbish"," kata Teo pada sidang media di Parlimen hari ini.

Dalam soalan bertulis, Teo meminta perdana menteri menyatakan kos, butiran perjalanan dan hasil lawatan penaung program PERMATA Datin Seri Rosmah Mansor ke London pada 4 hingga 10 Mei 2017 dengan diiringi Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan Azalina.

Jawapan yang diberi Azalina kepada Teo berhubung soalan itu pula ialah, kos yang terlibat dalam lawatan rasmi Rosmah ke Londonn adalah seperti mana yang dipersetujui oleh jemaah menteri melalui Memorandum Jemaah Menteri yang telah dibentangkan pada 26 April 2017 dengan menggunakan peruntukan sedia ada Jabatan Perdana Menteri.

Dalam jawapan bertulis itu juga, Azalina turut menyenaraikan lima program semasa lawatan rasmi tersebut serta empat hasil dan manfaat yang diperolehi daripada lawatan berkenaan.




Sehubungan itu, Teo mempersoalkan anggota parlimen Pengerang berkenaan kerana tidak memberitahu kos lawatan tetapi mampu memberi senarai manfaat semasa lawatan berkenaan.

"Kalau Azalina cukup yakin lawatan ke London memberikan hasil dan manfaat, kenapa tak boleh beritahu rakyat berapa banyak kos yang telah dibelanjakan?

"Memang semua orang tahu segala perbelanjaan perlu dilulus oleh jemaah menteri. Soalan saya hanya nak tahu kos. RM1 juta ke? RM2 juta atau setengah juta?

"Soalan mudah pun tak boleh beri jawapan," katanya.

Pada Mei lalu, Rosmah yang juga isteri perdana menteri bersama Datuk Seri Rohani Abdul Karim dan Azalina mengadakan lawatan ke London antaranya bertujuan untuk merasmikan Majlis Nobel Minda atau Nobelist Mindset iaitu sebuah program anjuran PERMATA Pintar dengan Royal Society of London.

Dalam lawatan itu juga Rosmah turut menyaksikan majlis menandatangani dua Surat Hasrat (LOI) iaitu antara PERMATA Pintar dan Cambridge University dan PERMATA Insan dengan Oxford Centre for Islamic Studies, University of Oxford.


Tiada ulasan: