Sabtu, 22 Julai 2017

Khalil saran Tun Mahathir tanding kerusi Pekan

Oleh Athirah Hanapiah & Zeanaaima Mohd Yusof
Post Pic
 
 
KOTA BAHRU: Jika Tun Dr Mahathir Mohamad mahu bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu patut berbuat demikian di kerusi Parlimen Pekan, seloroh Ketua Pemuda PAS, Khalil Abdul Hadi.
 
"Kalau dia (Dr Mahathir) nak bertanding saya sarankan dia bertanding di Pekan. Alang-alang nak bertanding, bertanding di Pekan dengan Najib," katanya kepada Antarapos.
 
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kesediaan Dr Mahathir bertanding pada PRU14, jika terdesak.
 
Pun begitu ujar Dr Mahathir keadaan itu mungkin tidak akan berlaku berikutan terdapat ramai calon yang layak dalam PH.
 
Umum mengetahui Dr Mahathir kembali aktif selepas bersara daripada dunia politik untuk menjatuhkan Najib, berikutan perdana menteri itu enggan mengikut telunjuknya, tidak seperti penyandangnya yang terdahulu, Tun Abdullah Ahmad Badawi.
 
Khalil turut mengulas struktur baru PH yang menamakan Dr Mahathir sebagai Pengerusi PH, Datuk Seri Anwar Ibrahim pula memegang jawatan Ketua Umum PH dan isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Presiden PH.
 
"Saya pun tak pasti apa yang berlaku dalam PH, yang saya boleh sebut ini satu pakatan yang bercelaru, yang tidak tentu.
 
"Sebelum daripada ini mereka bersetuju untuk melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ketua ataupun pengerusi tetapi sekarang ini Tun Mahathir pula, selepas ni kita tak tau siapa. Jadi bagi kita PAS soal kepimpinan negara kita tidak sibuk untuk menentukan siapakah dia," ujarnya lagi.
 
Pemimpin PH sebelum ini menafikan struktur baru gagasannya akan mewujudkan pemusatan kuasa antara Dr Mahathir, Wan Azizah serta Anwar, malah mereka tetap berpegang bahawa sebarang keputusan akan dibuat secara konsensus.
 
Mereka juga berpegang kepada jaminan Dr Mahathir bahawa taraf semua parti komponen dalam PH adalah sama rata dan semua keputusan akan dicapai secara konsensus. 


Tiada ulasan: