Rabu, 26 Julai 2017

Jangan takut mengundi, kerajaan tidak tahu siapa undi siapa, kata Dr Mahathir

DALIA ISMAIL

Mahathir Muhyiddin


Kakitangan kerajaan dan anggota berpakaian seragam di negara ini tidak perlu khuatir dengan kemungkinan kerajaan yang dipimpin Barisan Nasional (BN) akan mengetahui undi terhadap parti yang disokong oleh rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-14 akan datang.

Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, dengan  meimbulkan kebimbangan itu, kerajaan akan berjaya menimbulkan ketakutan kepada rakyat untuk memberikan undi kepada pakatan pembangkang.

"Pihak pemerintah cuba menakutkan orang (pengundi) kononnya mereka dapat tahu siapa undi untuk siapa.

"Mungkin ramai yang takut jika tidak undi kerajaan akan diambil tindakan terhadap mereka.

"Sebenarnya kerajaan tidak dapat menentukan siapa undi siapa.Sebab itu kita nak bagi tahu kepada pengundi jangan takut untuk mengundi.

"Kerajaan tidak akan tahu parti mana yangg awak undi pun...terutama kepada pengundi pos dan pegawai kerajaan," ujarnya dalam sidang media selepas menghadiri majlis mesyuarat mingguan pimpinan tertinggi di Ibupejabat parti itu petang ini.

Menurut Dr Mahathir lagi, kerajaan sebelum ini dakwanya sering mengambil tindakan terhadap rakyat yang secara terang-terangan menyokong parti itu.

"Kita dapati ramai yang takut kalau mereka undi parti lawan tindakan akan diambil ke atas mereka.
"Ada besar kemungkinan kerajaan akan kalah dan sebenarnya bila kalah kelak, kerajaan yang ada hari ini, sudah tentu tidak dapat mengambil sebarang tindakan pun.

"Untuk menentukan kerajaan BN kalah mereka perlu undi Pakatan Harapan dan jika kami menang, kami tidak akan mengambil sebarang tindakan terhadap pengundi yang tidak menyokong pembangkang, bahkan tiada tekanan yang akan kami buat ke atas sesiapa pun.

"Kalau perkara ini berlaku bermakna pengundi sebenarnya yang membuat keputusan untuk menjatuhkan kerajaan kleptokrasi, "ujarnya.

Turut hadir dalam sidang media tersebut Presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Presiden Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan Setiausaha Agung Datuk Dr Shaharuddin.

Dr Mahathir juga menerangkan ketika di zaman pemerintahan beliau selama 22 tahun, tidak dinafikan ada cara yang dilakukan yang mana undi tidak dirahsiakan.

"Ada kadang-kadang cara yang dibuat di kalangan pasukan beruniform undi tidak dirahsiakan.Dulu sewaktu itu banyak yang bermusuh dengan saya tetapi mereka dapat juga jawatan jadi menteri

"Sekarang ini kita mahu undi pos, kita perlu menghantar wakil daripada parti pembangkang untuk melihat pengundian dibuat.

"Kita khuatir badan tertentu yang menghantar pegawainya yang kelihatan bengis untuk menakutkan pengundi tidak boleh berlaku sekarang ini.," ujarnya.




Tiada ulasan: