Selasa, 25 Julai 2017

IGP: Tiada masalah anjur 'himpunan anti-kleptokrasi' tapi...

 


Polis tidak mempunyai sebarang masalah sekiranya Pakatan Harapan (HARAPAN) mahu menganjurkan himpunan “Sayang Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi” yang bertempat di Padang Timur, Petaling Jaya, pada 14 Oktober ini.

Bagaimanapun Ketua Polis Negara Tan Sri Polis Khalid Abu Bakar menasihati mereka supaya
mematuhi Akta Perhimpunan Aman 2012.

“Selagi mereka mematuhi Akta Perhimpunan Aman, tak ada masalah.

“Tapi perlu mematuhi Akta Perhimpunan Aman, peruntukan-peruntukan di bawah perhimpunan aman perlu dipatuhi,” katanya.

Khalid berkata demikian dalam sidang media selepas Majlis Serah Tugas Pengarah Jabatan PDRM dan Majlis Pemakaian Pangkat Pegawai Kanan Polis di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman hari ini.

Semalam Pengerusi HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, “puluhan ribu” dijangkakan menghadiri perhimpunan itu yang bertujuan memberi orang ramai kefahaman mengenai isu 1MDB.

Himpunan berkenaan adalah susualan reaksi terhadap saman sivil terbaru Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat berkaitan isu 1MDB.

Sementara itu, pada sidang media berkenaan, Khalid juga diminta mengulas mengenai laporan polis yang dibuat oleh peguam kontroversi Siti Zabedah Kasim bahawa dirinya menerima pelbagai ancaman, termasuk untuk memenggal kepalanya.

“Kita akan siasat, kita dah terima laporan jadi kita akan jalankan siasatan, proses siasatan tu macam biasa lah, dan yang mana kita perlu segerakan kita akan segerakan,” katanya.

Semalam, Siti Zabedah Kasim atau lebih dikenali sebagai Siti Kasim (foto, kiri) membuat laporan polis terhadap seorang lelaki berhubung ugutan untuk mencederakannya.

Katanya, lelaki itu pada 3 Julai telah memuat naik tulisan berkaitan isu lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) yang memetiknya secara salah.

Pada 19 Julai, katanya, lelaki yang sama memuat naik artikel sama ke laman web sama, yang memetik beliau sebagai berkata “jangan ikut Islam Arab, tapi Islam sebenar”.

Lelaki itu kemudian menulis: “Anjing menyalak bukit tidak lama sebelum bukit itu runtuh ke atasnya”.

Ia kemudian mengundang pelbagai reaksi pengikutnya, termasuk yang mahu Siti Kasim dipancung, dirogol, disimbah asid ke mukanya, lapor NST.

Tiada ulasan: