Khamis, 20 Julai 2017

Fikir-fikirlah 'dacing akhirat'...




 
Oleh Lanh

SEMASA kanak-kanak pada 1970-an dulu kampung saya di pinggir bandar Melaka kerap dikunjungi 'Cina Ayam'. Dia naik basikal besar dengan raga besar di bahagian belakang. Sambil mengayuh basikal, dia melaungkan 'Ayammm...ayammm...ayammm' - iramanya mendayu-dayu, sedih tetapi memikat hati.

Ramai orang kampung menjual ayam mereka, tidak kecuali keluarga saya. Dapat duit, orang kampung membeli barangan keperluan harian seperti beras, cili, asam, garam, gula dan kopi dan selalu juga sardin. Tertanya-tanya juga saya mengapa makan nasi berlaukkan sardin; mengapa tidak disembelih ayam itu untuk dibuat gulai?

Dalam urusan jual beli, satu perkara menarik perhatian saya adalah penggunaan dacing bagi menimbang ayam itu. Secara ringkas, dacing adalah sebatang besi dengan satu bahagian hujungnya diletakkan logam pemberat dan hujung satu lagi barangan yang hendak ditimbang.

Alat penimbang bernama dacing tidak digunakan lagi. Begitu juga unit kiraannya iaitu kati dan tahil.
Generasi muda mungkin tidak tahu apa itu dacing. Mereka yang mahu tahu, mungkin boleh melihatnya di muzium. Sistem imperal tempatan seperti kati dan tahil digantikan piawaian sejagat menggunakan sistem unit antarabangsa (SI) mulai 1 Januari 1982.

Namun hari ini generasi muda masih boleh melihat 'dacing' - ia adalah lambang (logo) sebuah perikatan parti bernama Barisan Nasional (BN) yang memerintah negara ini. Dengan menggunakan kuasanya, lambang dacing ini 'berada di mana-mana' terutama menjelang serta pada pilihan raya.

Ketika itu, dacing mendominasi ruang dan tempat. Tengok kiri dacing, tengok kanan dacing. Tengok depan dacing. Namun sedarlah, dacing berimbang atas batang besi ini sudah ketinggalan zaman - orang sekarang pakai dacing elektronik atau dacing dua muka, satu 'menghadap' pembeli dan satu lagi penjual.

Kerana terlalu banyak dacing dan dikelilingi dacing, penulis cuba memahaminya dari sudut sosio-budaya orang Melayu. Dalam hidup bermasyarakat, atau norma manusia bertamadun, seseorang itu tidak boleh menilai dirinya sendiri. Dalam masyarakat Melayu, kerana ketelitian bangsa ini, ada satu peribahasa menyebut 'masuk bakul angkat sendiri'.

Dari dulu hingga sekarang BN masuk dacing, kemudian angkat sendiri. Sebab itu apabila harga barangan keperluan atau harga minyak naik atau rakyat dikenakan GST, orang yang masuk bakul ini (dacing) akan berkata 'kenaikan ini tidak membebankan'.

Mana ada beban, dia sendiri sudah masuk dalam bakul. Yang menanggung beban adalah orang di luar bakul (luar dacing). Orang dalam dacing, semuanya kata tidak membebankan.

Memang hebat fikiran orang Melayu dulu. Mereka mencipta simpulan bahasa, peribahasa yang cantik-cantik itu sebagai iktibar untuk orang kemudian.

Berbalik kita kepada peribahasa 'masuk bakul angkat sendiri'. Adalah norma dalam masyarakat, seseorang yang jahat tidak akan berkata dia jahat. Seorang pencuri tidak akan berkata dia pencuri.

Seorang penyamun tidak akan mengaku dirinya penyamun. Sebaliknya apabila berlaku sesuatu kecurian dalam sesebuah kampung, si pencuri yang terperangkap akan menjerit, mengejar orang lain dengan mengatakan orang lain sebagai pencuri.

Apa yang berlaku sepanjang zaman, seorang penyamun akan pura-pura buat baik bagi menutup 'kepenyamumannya'. Orang puasa dia puasa. Orang raya dia pun raya. Orang bayar zakat fitrah, dia pun bayar zakat fitrah. Orang naik haji, dia pun naik haji. Itulah penyamun tarbus namanya. Banyak filem sudah dibuat mengenai hal ini. Jadi apa nak dihairankan jika penyamun tarbus dacing mengaku dia terbaik di dunia ini.

Dalam masyarakat Melayu, adalah pelik seseorang itu mengaku dia baik. Orang Melayu ini pemalu. Orang Melayu yang baik tidak mendabik dada dia baik. Sebab baik itu adalah penilaian orang.

Apabila seseorang itu mengaku dia baik atau mengiklankan bahawa dia baik, tentulah ada yang tidak kena dengan dirinya. Apabila orang mendakwa dia baik, hampir pasti dia tidak baik atau ada 'wayarnya putus' (short-cicuit).

Orang Melayu halus dalam budi bicaranya. Ada yang gemar bercakap 'cara kebalikan' (reverse).

Apabila seseorang anak terjatuh kerana memanjat pokok, bapanya akan berkata, "panjat, panjat, panjat lagi", tetapi hakikatnya si bapa tadi tidak mahu si anak memanjat pokok lagi. Demikian betapa hebatnya orang Melayu berbahasa!

Tetapi apa yang dacing sudah buat? Dacing mengiklankan dia hebat! Kalau digunakan pendekatan 'reverse' tadi, hakikatnya dacing itu tidaklah hebat.

Dacing memang suka cakap 'reverse'. Katanya jangan berpolitik di bangunan sekolah, masjid dan tempat awam lain. Tetapi dia buat. Katanya, jangan hasut rakyat, dia yang mempropaganda rakyat.
Mana tidaknya, buka saja radio atau TV, akan terdengarlah dakyah murahan..."Kerajaan dacing telah buat itu, telah buat ini...kejayaan sana, kejayaan sini...cemerlang, gemilang, terbilang..."

Kalau dacing telah buat semuanya, orang lain selama ini buat apa? Selepas itu dibilang pula, "pembangkang huru-hara...rakyat tidak selamat...bla,bla." Demikiannya kerja dacing siang dan malam. Petugas penyiaran, wartawan yang mengaku beriman, tidak takut dosakah berbohong menyatakan dacing baik-baik saja?

Dacing dunia ini lazimlah sifatnya tidak dapat diadili. Kuasa, pangkat dan duit boleh membeli dunia ini. Bolehlah masuk bakul (dacing), angkat sendiri. Tetapi ingatlah ada satu lagi dacing yang timbangannya maha tepat. Itulah dacing akhirat. Ketika diadili dacing ini, tidak boleh lagi masuk bakul (dacing) untuk mengangkat diri sendiri!

Bagi generasi muda yang 'tidak kenal apa itu dacing', pada pilihan raya nanti lupakanlah saja ia, pilihlah yang selain daripada dacing!

Tiada ulasan: