Sabtu, 22 Julai 2017

Dakwaan dua kerakyatan Jho Low, JPN tunggu jawapan Wisma Putra

MALAYSIAKINI


Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sedang menunggu jawapan daripada Wisma Putra berhubung dakwaan bahawa hartawan kelahiran Pulau Pinang, Low Taek Jho memiliki dua kerakyatan - Malaysia serta St Kitts dan Nevis.

Ketua Pengarah JPN, Datuk Mohd Yazid Ramli berkata jabatannya telah menulis kepada Kementerian Luar untuk mendapatkan maklumat yang relevan dari negara kepulauan Caribbean itu.

"Kami hantar surat kepada Wisma Putra untuk dapatkan maklumat, setakat ini tak ada jawapan," katanya kepada Malaysiakini.

"Kalau dia (Low) ada dua kewarganegaraan, kita kena dapatkan bukti, sama ada (salinan) pasportnya atau surat dari pihak berkuasa di sana (St Kitts dan Nevis)," katanya.

Low, yang lebih dikenali sebagai Jho Low, sekali lagi mendapat perhatian selepas saman sivil yang difailkan oleh Jabatan Kehakiman AS (DOJ) pada 15 Jun, mendedahkan bahawa dia memiliki pasport Malaysia serta St Kitts dan Nevis.

St Kitts dan Nevis mempunyai program kontroversi "Kewarganegaraan dengan Pelaburan" yang membolehkan warga asing mendapat kerakyatan sebagai pertukaran dengan pelaburan hartanah sekurang-kurangnya AS$400,000, atau sumbangan sekurang-kurangnya AS$250,000 kepada dana kepelbagaian industri gula negara itu.

Tahun lepas, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberitahu Parlimen bahawa Low masih memegang pasport Malaysia yang sah.

Mengulas lanjut, Yazid berkata ia merupakan prosedur standard kerajaan bahawa apa-apa perhubungan dengan negara lain mesti melalui Wisma Putra,

Katanya sebaik sahaja Wisma Putra mendapat bukti bahawa seseorang itu memegang dua kerakyatan, perkara itu akan dirujuk kepada kerajaan, khususnya Kementerian Dalam Negeri, untuk membuat keputusan.

Perkara 24 Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa kerajaan boleh memerintahkan supaya seseorang dilucutkan kewarganegaraan Malaysia jika dia juga warganegara negara lain.

Tiada ulasan: